Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Debatt
Ta bort bilarna från nedre delen av Stortorget

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Maria Sääf och Katarina Folkeson skriver om Miljöpartiets idéer om hur centrala Örebro sk göras om så att det blir en fungerade stadsdel för alla samtidigt som hänsyn till miljön finns med i planerna. Foto Pontus Olofsson (porträtten)

Annons

Förra året beslutade vi politiker i Örebro kommun om ett program för hållbar utveckling. Programmet sträcker sig fram till år 2050 och följer FN:s globala utvecklingsmål. Inom loppet av 30 år ska Örebro kommun nå flera ambitiösa mål, som bland annat handlar om mindre luftföroreningar och minskade klimatutsläpp.

En stor del av dagens utsläpp av växthusgaser kommer från biltrafik, särskilt är det korta bilresor och bilkörning i städerna som orsakar onödiga utsläpp. För att klimatmålen ska nås måste politiken därför se till att det blir lättare att välja hållbara alternativ som buss, tåg eller cykel.

En stad som är trygg för barn är trygg för alla ...

Miljöpartiet de gröna vill därför arbeta för att stadskärnan i Örebro ska bli bilfri. Att få bort bilarna från city handlar främst om att skapa en öppen, trygg och miljövänlig stad. Biltrafiken står inte bara för stora klimatutsläpp, utan också för buller, luftföroreningar och mikroplaster. Att minska biltrafiken inne i stan är med andra ord såväl en klimat- och miljöfråga som en hälsofråga. En stad som är trygg för barn är trygg för alla, och den blir trygg för barnen när luften är ren och gatorna fria från bilar.

Annons

Annons

Nyligen har renoveringen av Teaterplan blivit klar och det är redan en populär plats för både barn och vuxna i Örebro. Vi i Miljöpartiet vill se fler sådana platser i stadsrummet – därför föreslår vi att även nedre delen av Stortorget görs om och blir en plats för människor istället för bilar.

Parkeringen på Stortorgets nedre del är trång för bilar, men skulle vara en bra plats för människor att umgås på. I närheten finns andra parkeringsplatser som bättre lämpar sig för bilar. När renoveringen av kvarteret Hållstugan, som ska binda samman Stallbacken med Stortorget, är färdig kommer Stortorget än mer att bli en plats för människor – inte bilar. Med mer utrymme för människor kan platser för barn byggas in i stadsrummet och möjligheter för restauranger att ha uteserveringar öka.

För oss miljöpartister handlar den här och många andra trafikfrågor om vilket samhälle vi vill ha.

På sikt vill vi även rama in stadskärnan med biltrafik på Rudbecksgatan, Trädgårdsgatan, Södra Grev Rosengatan och Östra Bangatan. Längs denna led bör det finnas, och finns på flera ställen i dag, parkeringsplatser så att den som behöver ta sig till city med bil kan göra det. Innanför dessa gator ryms sedan bussar, cyklar, blåljus, färdtjänst, varutransporter och taxibilar för att göra innerstaden tillgänglig och hållbar för alla.

Annons

Klimatförändringarna är på allvar och de är här och nu. Det kan verka tufft och svårt att ta sig igenom en så stor kris som klimatkrisen, men vi i Miljöpartiet är övertygade om att ett grönare samhälle är bättre för alla. I ett grönt samhälle är gatorna fulla av liv och rörelse, promenerande barnfamiljer, livliga uteserveringar och kultur. I ett grönt samhälle är också luften vi andas ren och ljuden vi hör är musik och sorl från uteserveringar, inte buller från bilar.

För oss miljöpartister handlar den här och många andra trafikfrågor om vilket samhälle vi vill ha. Vill vi ha gator som är fulla av bilar, eller vill vi ha gator som ger plats åt cyklister, uteserveringar och lekande barn? För Miljöpartiet är det valet enkelt.

Katarina Folkeson (MP)

kommunalråd

Maria Sääf (MP)

gruppledare och ledamot i Programnämnd samhällsbyggnad

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy