Annons

Annons

Annons

krönikaÖrebro City

LENA RÅDSTRÖM BAASTAD (S): Pandemin har förvärrat det lokala näringslivets pyspunka

Det är sommar och varmt. Jag letar upp mitt favoritklädesmärke på nätet och ska precis sända iväg min beställning.

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Vad betyder nätshoppingen för de små lokala leverantörerna. Näringslivet kan inte leva på glada tillrop, skriver Lena Rådström Baastad, Socialdemokraternas partisekreterare.

Bild: Eric Fiedler

Annons

Men vänta nu? Hur påverkar näthandeln utbudet i min närhet? Vad betyder nätshoppingen för de små lokala leverantörerna?

Pengar ska in, hyror och löner ska ut. Vi är många som skänkt de näringsidkare som kämpar på med sin kvarterskrog, bageri eller affär en tanke – måtte de klara sig.

Vill du liksom jag ha liv, rörelse, kulturutbud och många utflyktsalternativ att välja mellan är det viktigt att fundera på hur och med vem vi gör affärer.

Uppenbart är att näringslivet inte kan leva på glada tillrop. Pandemin har visat hur viktigt det är att gynna det lokala näringslivet, butikerna, biograferna och de små kulturscenerna. Vill du liksom jag ha liv, rörelse, kulturutbud och många utflyktsalternativ att välja mellan är det viktigt att fundera på hur och med vem vi gör affärer.

Annons

Annons

På landsbygden är butiksdöden sedan länge ett faktum. Nu drabbas också större orter och städer. Min idylliska bild av hus på rad med små butiker i gatuplan liknar allt mer fagra minnen.

Några menar att problemet enbart handlar om höga hyror och upptrissade personalkostnader. Andra menar att regeringen, regionen och kommunen borde satsa mer pengar och stötta upp ännu mer. På kort sikt kan olika stödinsatser vara en lösning, men på längre sikt måste näringslivet bära sina egna kostnader.

Butiksägarna behöver kunder. Folkets Hus i Vivalla måste ha besökare och Hidinge bygdegård behöver några som vill hyra deras lokaler.

Besöksnäringen existerar bara när vi äter på restaurang, går på bio, besöker Lustiga landet och köper biljetter till konserter. Butiksägarna behöver kunder. Folkets Hus i Vivalla måste ha besökare och Hidinge bygdegård behöver några som vill hyra deras lokaler. Det betyder att en del av lösningen finns hos oss konsumenter. Vi måste se vikten av ett lokalt näringsliv i Lindesberg och på andra orter. Och så måste det till modiga företag som vill och kan satsa långsiktigt.

Pandemin har oåterkalleligt påverkat vårt köpbeteende. 70–80 procent av svenskarna handlar på nätet varje månad. Den utvecklingen är inte en övergående trend.

Annons

Nya köpbeteenden skapar möjligheter för några och katastrofer för andra. Många företag försöker att ställa om till webbförsäljning. Andra kan inte ställa om och några är redan borta för gott.

Annons

De flesta vill säkert ha ett lokalt utbud av mat och allehanda ting som hör livet till. Det bygger på att vi också är beredda att handla och roa oss på ett sätt som gör att näringslivet kan och vågar satsa.

Där det tidigare fanns blommor, böcker, presenter och kläder är det tomt och släckt.

Under pandemin har det blivit plågsamt tydligt att utvecklingen går i oönskad riktning. Där det tidigare fanns blommor, böcker, presenter och kläder är det tomt och släckt. Annan verksamhet kommer i stället – mäklare, gym, konsultbyråer och skönhetssalonger. Stora kedjor slår ut ortens lokala handlare. Mångfalden försvinner och pulsen i vårt närområde får pyspunka. Det tycker jag är sorgligt.

Lena Rådström Baastad

Socialdemokraternas partisekreterare

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan