Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Insändare
Kollektivtrafiken behöver utvecklas - inte läggas ned

Detta är en insändare.Åsikterna är skribentens egna.

Samtidigt som kommun och region satsar allt på ett kort, BRT-sträckan, så pågår nedläggning av busstrafiken på landsbygden i kommunen samt i övriga länet.

Annons

Svar

... till ”omställning på riktigt” NA 21 augusti.

Det är tydligt att det finns olika sätt att se på vad som förbättrar kollektivtrafiken. Skribenten tror att BRT är lösningen för att minska koldioxidutsläppen genom minskad biltrafik i Örebro stad. Andra ser en utvecklad kollektivtrafik i Örebro län, kommun och stad som ger många möjligheter att åka buss och lämna bilen hemma som ett bra sätt för att minska bilåkandet.

Annons

Annons

Tyvärr är det ju inte som skribenten säger att kollektivtrafiken i stan kommer byggas ut för att medborgarna ska få mer möjligheter att åka buss, annat än på en sträcka. Samtidigt som kommun och region satsar allt på ett kort, BRT-sträckan, så pågår nedläggning av busstrafiken på landsbygden i kommunen samt i övriga länet. Regionen föreslår också att man minska från 13 till 7 busslinjer i stan. Argumentet är att det är bättre med färre men snabbare bussar, och att stanna vid hållplatser tar tid. I realiteten innebär snabbheten att bussarna inte ska åka in i områden utan åka rakare sträckor, och stanna vid färre hållplatser för att öka farten på bussturerna. Så någon förbättring för kollektivtrafiken och resenärerna som helhet är det mycket svårt att se.

Det är märkligt att de som förespråkar projekt som möter motstånd ofta försöker förringa kritik genom att hävda att alla som inte instämmer i hyllningskören är bakåtsträvare. Jag skulle nog vilja säga att BRT är ett bakåtsträvande projekt som låser in kollektivtrafiken i en begränsande fålla och minskar möjligheter till att med framåtblick arbeta för en helhetsmässig effektiv trafikplanering. En total översyn av Örebro stads trafiksituation i dialog med resande med alla transportslag behövs för att möta framtidens behov. Likaså krävs en utveckling istället för nedläggning av kollektivtrafiken i stan, kommunen och länet.

Hannah Ljung

Trafikupproret Örebro

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy