Annons

Annons

Superbussarna i Örebro

Debatt
Fakta för en bättre kollektivtrafik

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Buss 841 från Askersund anländer till Resecentrum i Örebro.

Bild: Jan Wijk

Annons

Replik

Än en gång anklagar Hanna Ljung satsningen på snabbare busstrafik i Örebro som hotet mot busstrafiken i övriga länet (NA den 7 september). Det känns som ett rejält missförstånd eller avsiktliga fake news. Vi är dock helt överens på en punkt – att kollektivtrafiken behöver utvecklas – men då måste också debatten utgå från fakta.

1. Neddragningarna på dagens busstrafik i länet sker innan några pengar alls går till drift av ett nytt stadsbusslinjenät i Örebro. Att neddragningar nu sker i landsortstrafiken är en följd av att de satsningar som gjordes i samråd med kommuner på ökat utnyttjande av länstrafiken som skolbussar inte lyckades. Tanken är i grunden helt riktig, vi skall använda alla skattepengar smart, kommunerna betalar skolskjuts och regionen ansvarar för den allmänna kollektivtrafiken. Medborgarna få mer resmöjligheter för samma pengar. Tyvärr misslyckades satsningen på flera linjer. Det handlar om allt från schemaläggning i skolan till säkra hållplatser, information, marknadsföring och attraktiva biljetterbjudanden. Det krävs två för en tango.

Annons

Annons

Forskningen är väldigt tydlig på att resenärer som åker regelbundet värderar restiden högt och upplever stillastående som tre gånger mer jobbigt än samma tid i minuter då bussen är i rörelse.

Som grädde på moset slog pandemin till och uppmaningar om att inte åka kollektivt fick folk att jobba hemma, köpa en andra bil eller cykla. Allt detta sker långt innan någon BRT-trafik finns igång.

De infrastrukturåtgärder på vägnätet i Örebro som sker just nu, tar inga pengar från driftbudgeten till busstrafiken i länet, som trots det visar stora underskott.

2. Över hälften av alla länets kollektivtrafikresor sker i Örebro stadstrafik. Ändå är antalet resor lågt jämfört med andra liknande städer i Sverige (till exempel Västerås) och utomlands. En av orsakerna är den låga medelhastigheten. Forskningen är väldigt tydlig på att resenärer som åker regelbundet värderar restiden högt och upplever stillastående som tre gånger mer jobbigt än samma tid i minuter då bussen är i rörelse. Därför måste bussen få bättre framkomlighet. Det är omöjligt att skapa utan att ge den egna filer på vissa sträckor eller börja riva delar av centrum. Då är det väl klokt att göra det på dom sträckor där resebehovet och potentialen att öka resandet är som störst.

Annons

3. Om de partier där Hanna varit aktiv tidigare fått igenom sina budgetar i tidigare och nuvarande regionfullmäktige skulle nedskärningarna i kollektivtrafiken vara värre eller som nu. Det skulle inte behövas om Miljöpartiets budgetförslag gått igenom. Om Örebro inte får snabbare bussar 2023, kommer det inte att ge mer pengar till dagens trafik.

Annons

Mats Gunnarsson (MP)

regionråd i opposition men också ordförande i regionens nämnd för samhällsbyggnad 2014-2018

Annons

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy