Annons

Annons

Annons

Örebro

Debatt
MUF: Sätt stopp för BRT!

Detta är ett debattinlägg.Skribenterna svarar för åsikterna.

Moderata ungdomsförbundet vill gå ett steg längre än moderpartiet och sätta stopp för BRT-projektet, inte pausa det. På bilden är det Rudbecksgatan vid Hagmarksgatna som byggs om.

Bild: Pierre Bokvist

Annons

BRT är det effektivaste sättet att lösa bussproblemen” BRT är en investering som Örebro kommun vill satsa nästan 170 miljoner kronor men till vilket pris? På Rudbecksgatan passerar 16 000-20 000 bilar per dygn. I planerna ingår att övrig fordonstrafik får finna sig försämrat trafikflöde och att kötiden kommer att öka.

Av den anledningen vill MUF Örebro län stoppa BRT, för att skattebetalarnas pengar inte ska gå till dyra projekt som invånarna inte vill ha!

►Vi säger nej till BRT för att vi vill att kommunen ska satsa på ett projekt som faktiskt hjälper till att vardagen ska fungera för så många som möjligt både för de som kör bil och de som tar bussen. Oavsett om man bor i Lillån eller centralt ska alla ha möjligheten att passera en sträcka utan att det ska ta så lång tid som det gör nu.

Annons

Annons

►Vi säger nej till BRT för att kommunen inte ska lägga 170 miljoner kronor på ett projekt som inte är anpassat för Örebros trafik.

Byggnationen av etapp ett av BRT har nu startats och borde stoppas och de bussfiler som byggts borde kunna användas av samtliga fordon.

Att det skulle minska kötiden i Örebro är vi kritiska till. Örebro är en stad som växer. Antalet bilar på Rudbecksgatan förväntas därmed också öka. Därför anser vi det naivt att tro att BRT är en lösning på problemet med långa bilköer. Även om det finns de som skulle vilja ta en buss istället för bil, kommer bilvägen fyllas på i och med att staden växer. Byggnationen av etapp ett av BRT har nu startats och borde stoppas och de bussfiler som byggts borde kunna användas av samtliga fordon.

Ett alternativ till BRT-projektet, som Moderaterna har presenterat är en bussringled. Just den lösningen ställer vi oss bakom och ser som en bra lösning för Örebro, både i nutid och för framtiden. Samtidigt kommer problemet med långa köer på Rudbecksgatan finnas och där måste man kolla över andra lösningar. BRT-projektet, som vi ser det, skulle gör mer skada än nytta i trafiksituationen.

Moderata ungdomsförbundet tar steget längre än moderpartiet – Moderaterna. Pausa inte BRT, stoppa BRT!

Annons

BRT kan vara en bra lösning för dem som tar buss genom Örebro. Men om man ser till alla andra som inte har möjlighet till detta. Äldre, som måste gå långt från bussen, barnfamiljer som måste lämna på förskola, skola, träningar och sånglektioner, eller alla andra som måste ta bil. För alla dessa är BRT en riktigt dålig lösning. Som kommunpolitiker måste man se till hela kommunens bästa.

Annons

Gör man något gott för den ena ska man se till att det inte går i vägen för den andre.

Snart är det val, vilket parti kommer du rösta på? Ett som gärna investerar i onödiga och dyra projekt eller ett parti som tänker på Örebros invånare innan man startar ett sånt stor projekt? Vårt svar är ganska enkelt. BRT-projektet borde aldrig startats och det ska inte färdigställas. Moderata ungdomsförbundet tar steget längre än moderpartiet – Moderaterna. Pausa inte BRT, stoppa BRT!

Amanda Lindgren

distriktsordförande Moderata ungdomsförbundet Örebro län

Lucas Hyvönen Holmberg

1:e vice distriktsordförande Moderata ungdomsförbundet Örebro län

Magnus Stålberg

föreningsordförande Moderata ungdomsförbundet Örebro stad

Florencia Aroca López

föreningsordförande Moderata studenter Örebro

Milian Snekkerbakken

ordförande Moderat skolungdom Örebro

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan