Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaChefredaktörens krönikor

Anders Nilsson
Dålig tajming att slopa busslinjer när landsbygden är het

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Nu går det inte längre att åka buss till flera mindre orter i Örebro län.

Bild: Anna Mendelsson

Annons

Avvecklingen av service på landsbygden är åter en het fråga. Den här gången handlar det om indragning av flera busslinjer i länet. Länstrafiken behöver spara och då är det de boende på de minsta orterna som drabbas. I samband med att turlistorna görs om försvinner möjligheten att åka buss till bland annat Hjortkvarn, Brevens bruk och Tived. NA har pratat med förtvivlade resenärer och upprörda ortsbor som protesterar mot beslutet att dra in bussturerna. Det är inte första gången som service tas bort i de mindre tätorterna i länet. Det här har varit en ständigt pågående avveckling under årtionden.

Att kunna åka kollektivt är en sådan miniminivå.

Tajmingen känns sådär. En effekt av pandemin är att fler idag söker sig från storstäderna och flyttar till landet eller mindre orter runtom i Sverige. Många företag tillåter hemarbete i större utsträckning och då blir livet på landet ett alternativ till storstaden. Det här börjar också synas i statistiken. Till exempel flyttar fler människor från än till Stockholm. Trenden är densamma i Örebro län. Örebro kommun, som i många år haft en stark tillväxt av befolkning, tappade invånare under första halvåret. Samtidigt ökar flera av de mindre kommunerna som Askersund, Hallsberg, Karlskoga, Kumla, Lekeberg och Nora. Men en förutsättning för att trivas på landet är att det finns en anständig service. Att kunna åka kollektivt är en sådan miniminivå. Utan kommunikationer blir det svårare att locka nya invånare till landsbygden.

Annons

Annons

Det är sorgligt att se på när landsbygden nedmonteras. Jag åker mycket bil och med åren har jag sett hur bensinstationer, småbutiker, kiosker och kaféer har försvunnit längs vägarna. Byggnaderna finns kvar men utan något innehåll. Tomma skyltfönster och igenbommade dörrar. En och annan sliten skylt påminner om den verksamhet som en gång funnits. De tomma byggnaderna blir som monument över en avveckling som pågått rätt länge nu. För en gång i tiden var det liv och rörelse även på de mindre orterna. Där fanns flera livsmedelsbutiker, bensinstationer, bank och postkontor. Kommunen hade bibliotek, skola och förskola.

"Vad får jag för pengarna?"

NA var med när Anja Jansson åkte bussen sista gången hem till Hjortkvarn. Hon pendlar till gymnasiet i Örebro och blir nu helt beroende av att få skjuts av föräldrar för att kunna ta sig till skolan. Hon beskrev för vår reporter vad många på landsbygden känner: “Men nu tar de liksom bort den sista länken till omvärlden för oss som bor här.”

Det har skrivits åtskilliga artiklar om utebliven bredbandsutbyggnad. Det har publicerats mängder med artiklar om nedläggningar av skolor, dagis, butiker och bensinstationer. Nu kan vi lägga till ett antal artiklar om indragna busslinjer. Dessutom kostar det mer att bo i mindre kommuner. Avgiften för kommunal service som sophämtning och vatten är betydligt dyrare än i de större kommunerna. Mer bilresor och höjda drivmedelspriser gynnar varken plånboken eller miljön. Det är relevant för boende på landsbygden som betalar lika mycket i skatt som alla andra att säga "Vad får jag för pengarna?"

Anja Jansson, 17 år, åkte linje 728 hem till Hjortkvarn för sista gången. NA var med.

Bild: Alexander Lindhe

Annons

Annons

Till toppen av sidan