Annons

Annons

Annons

krönikaVetenskapskrönikor

Robert Brummer
Nyårslöfte för hälsan 2022? Det här ska du äta mer av

Text: 

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Gott nytt år! Idag är det fest. I morgon börjar det nya året, och rent av det nya livet för oss som gett nyårslöften. Jag har redan nu lovat mig själv en sak inför 2022. Men först lite forskning om just nyårslöften.

De allra flesta har ett löfte som handlar om mat och hälsa. Då är det lätt att fastna i tankar om mat eller livsmedel du ska äta mindre av eller kanske undvika helt och hållet. Den glada nyheten är att forskning har visat att du tänker fel! Du ska istället rikta in dig på vad du ska äta mer av.

Salamifylld porchetta med salviabönor, ett italienskt långkok serverat på en nyårsmeny. Idag är det årets sista dag, i morgon 2022 års första - och därmed dags för nyårslöften. NA:s vetenskapskrönikör Robert Brummer tipsar om hur du ska tänka. Foto: Jessica Gow / TT

Annons

Fakta

NA:s vetenskapssatsning

►Med start idag inleder NA en satsning på vetenskapsjournalistik. Tio olika forskare, alla verksamma på Örebro universitet, kommer att skriva krönikor på fredagar, inom en rad varierande områden. Först ut är Robert Brummer, som forskar om hur mat påverkar vår mag- och mentalhälsa. Nästa vecka är det AI-forskaren Amy Loutfis tur.

Annons

Psykologiprofessor Per Carlbring har visat att dina nyårslöften är mer framgångsrika om du formulerar löften som innebär att du ska göra någonting nytt. Bestäm dig till exempel för att äta en rejäl portion grönsaker varje dag. Jag älskar kål, men också rotfrukter som rödbetor och kålrot. Som barn önskade jag mig alltid kålrot till födelsedagsmiddag. Fördelen med kokta grönsaker är att du får i dig alla mineraler och andra nyttiga näringsämnen lättare.

Ugnsrosta grönsaker går också bra, men du får inte kompromissa på mängden. Det är inte lika enkelt att äta fyra hekto sallad – tänk dig två storpack med färsk spenat – till varje måltid.

Ett annat nyårslöfte kan vara att äta en ordentlig frukost. Du har inte fått någon mat sedan kvällen innan och kroppen förbrukar en hel del energi under natten så förrådet behöver verkligen påfyllning. Jag är noga med att få i mig rikligt med energi tidigt på morgonen. Det blir sex skivor bröd med pålägg – jag är 187 cm lång och rör mig mycket under dagen – och minst en kopp te varje dag. Kaffe, och alldeles för mycket av det, är för resten av dagen.

Kanske kan du bestämma dig för att äta vegetariskt två dagar i veckan – ett betydligt mer inspirerande sätt att tänka än att försöka undvika kött två dagar i veckan. Jag har vant mig att äta proteinrika livsmedel från växtriket tillsammans med olika mejeriprodukter. Tror du att det blir lite magert med proteiner i en måltid så kan du lätt kompensera med till exempel en efterrätt med kvarg.

Annons

Forskning har entydig visat att levnadsvanor, och särskilt vad och hur mycket vi äter i kombination med hur mycket vi rör oss, har stor inverkan på vår hälsa. Goda matvanor hjälper inte enbart till att undvika sjukdom senare i livet – det gör också att du mår bättre idag och imorgon. Tänk hur mycket bättre det vore om vi genom goda levnadsvanor skulle förebygga en massa åkommor och sjukdomar som kräver dyra behandlingar och dessutom oftast inte löser hela problemet.

Annons

Fakta

Fakta

►Var hittar du kunskap om hälsosamma matvanor som är framtagen utifrån många vetenskapliga studier och ger dig inspiration till att prova nya saker? Livsmedelsverkets hemsida innehåller mycket information kring kostråd i allmänhet och för specifika grupper som gravida och äldre.

►Är du intresserad att fördjupa sig mer i sambandet mellan kost och hälsa så finns det webbsidan nutritionsfakta.se som beskriver vad vetenskap har kommit fram till.

Jag forskar om hur kost och vissa kosttillskott kan göra oss friskare, stärka vårt immunsystem och se till att vi helt enkelt mår bättre och blir piggare. I detta sammanhang spelar vår tarmflora en viktig roll. Vi forskare lär oss varje dag mer om hur viktigt ett bra samspel mellan mage och hjärna är för välmåendet. En dålig tarmhälsa påverkar hjärnan negativt. Är vår mentala hälsa inte i topp, då funkar magen inte heller som den ska. Det är en ond cirkel.

Bakterier producerar ämnen som tarmen behöver för att må bra och vara motståndskraftig men påverkar också nervsystemet i tarmen som är direkt kopplat till hjärnan. Dessutom har tarmbakterierna stor betydelse för att hålla immunförsvaret i trim. Tarmen är ju kroppens största immunorgan.

Dagligen kan du läsa alla möjliga kostråd på nätet och det är lätt att tro att om du kombinerar alla råd blir du minst hundra år gammal och springer maraton in i det sista.

Annons

Samtidigt ska du absolut undvika det ena eller det andra – och fram för allt inte glömma att äta just mycket av detta som du inte gillar alls. Hur roligt är det?

Annons

Min uppfattning är att det är bäst att hålla sig till de allmänna kostråden framtagna på vetenskaplig grund. Har du en specifik åkomma eller sjukdom kan en dietist ge mer personliga råd. Mina tips för idag är att äta mer kokta grönsaker, mindre socker och att gradvis minska saltintaget.

Och så min käpphäst: drick inte så mycket när du äter, utan drick före eller ett tag efter måltiden. Varför? Jag gjorde en forskningsstudie för 30 år sedan som visade att om du dricker till maten, även om det är vatten som inte innehåller kalorier, så ökar dina blodsockervärden direkt. Sedan kan blodsockret sjunka så snabbt efter maten att du blir trött och kanske hungrig igen.

Du undrar kanske om jag har ett nyårslöfte kring mina matvanor. Jo det har jag; jag ska inte äta så många pepparkakor varje dag. Fel! Jag ska äta lite mer mörk choklad – och dricka mer grönt te.

Fakta

Robert Brummer

Ålder: 63 år.

Familj: Fru, två barn och fem barnbarn.

Bor: Åmmeberg i södra Örebro län.

Forskningsområde: Hälsa – så påverkar mat vår mag- och mentalhälsa. Brummer berättar vad kroppen behöver för att må bra. Och varför inte alla kan vara veganer. Vad ska man tro på vad gäller alla hälsotips? Finns det nåt fast att hålla sig till? Vad händer om vi alla ”tvingas” sluta med kött på grund av klimatet?

Kuriosa: Robert äter tolv skivor bröd med pålägg om dagen.

Annons

Annons

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan