Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

krönikaVetenskapskrönikor

Amy Loutfi
Så kan du som förälder manipulera algoritmen i Tiktok

En dag, nästan som på beställning, dök Tiktok upp i våra liv – videoappen som nästan varannan tonåring i Sverige använder. Plötsligt var vi utsatta för ett konstant flöde av rörliga bilder och utseendefixerade tiktokers. Frågan var vad jag som förälder kunde göra åt det. För mig blev svaret algoritmer.

Det här är en krönika.Analys och värderingar är skribentens egna.

Annons

Fakta

NA:s vetenskapssatsning

►Idag fortsätter NA:s satsning på vetenskapsjournalistik. Tio olika forskare, alla verksamma på Örebro universitet, kommer att skriva krönikor på fredagar, inom en rad varierande områden. Idag är det AI-forskaren Amy Loutfis tur. Hon forskar på samspelet mellan artificiell intelligens och människan. Nästa vecka är det kriminologen Susanne Strands tur att publicera krönika.

Vi vet att mycket av det vi gör beror på algoritmer och till och med är kontrollerat av dem. Vi har alla varit med om det. Vi googlar en produkt och sedan är vårt flöde i sociala medier fullt av reklam från tillverkaren. Betyder det att vi är offer för tekniken – att vi manipuleras av algoritmer som är näst intill omöjliga att avkoda? Som ni säger så bra på svenska, svaret är ett tydligt ”njää”.

Annons

Så hur kan vi avmystifiera algoritmerna? Hur kan vi översätta tekniknördarnas språk för att alla ska förstå visselblåsarens Frances Haugens budskap och varför hon valde att avslöja Facebooks hemligheter? Och hur kan vi hantera det vi och våra barn möter i sociala medier – i mitt fall på Tiktok.

Annons

Låt oss använda något att jämföra med – bakning. Har du bakat en kaka någon gång? Recept och algoritmer fungerar likadant. Det är instruktioner som steg för steg tar hobbybagaren eller datorn fram till det önskade resultatet. Om du förstår receptet – eller algoritmen – kan du skapa de mest fantastiska saker.

Alan Turing, en pionjär inom artificiell intelligens och känd för sitt arbete med att knäcka tyska koder under andra världskriget, var övertygad om att det räcker att ge en dator sex grundläggande instruktioner för att den ska kunna utföra underverk. Det motsvarar att baka en jättegod kaka med sex ingredienser. Dagens datorer arbetar med fler instruktioner, men kärnan i det han beskrev stämmer än. Han visade att en serie instruktioner i rätt ordning och rätt kombinationer gör det möjligt för datorer att utföra de mest komplicerade och intelligenta uppgifter.

Nog om kakan, tillbaka till Tiktok. Vi blev bombarderade med små videosnuttar med ytliga utseendefixerade unga kvinnor som gjorde triviala saker framför kameran. Det kändes som om vi skrollade oss allt längre ner när det gällde objektifiering av kvinnor. Det blev värre och värre.

Om du känner likadant kan du göra ett litet experiment – gärna tillsammans med dina barn.

Sätt er tillsammans och gå igenom flödet i Tiktok. Titta klart på de filmer som du vill att era flöden ska fyllas av och skrolla förbi allt som du vill ska försvinna. Det tar inte lång tid. Du kan se en stor skillnad i flödet efter en timma. Det är en avslöjande övning som visar att i sociala medievärlden är det vårt engagemang som förstärker algoritmerna och vår uppmärksamhet som är råvaran.

Annons

Annons

Algoritmen arbetar utifrån det du väljer att klicka på eller gilla. Den tar även hänsyn till om du stannar upp vid något – tittar färdigt på en video till exempel. Tiktok kombinerar flera saker men lägger mycket fokus på om du faktiskt tittar på en video tills den är slut.

Instagram lägger istället tonvikten på aktiva val – att du trycker på gillaknappen.

Och det är poängen – att du faktiskt har ett val. Om du vet hur receptet ser ut så kan du baka din algoritmkaka – du kan justera det så det passar dig. Du kan inte bara vara arkitekten för ditt sociala medieflöde utan du kan också manipulera algoritmen.

Och vi kan göra mer. Även om de stora techjättarna inte väljer att publicera receptboken så kan vi kräva att få den. Att ställa krav på att få se och förstå recepten är en del av den större bilden och det högre syftet för oss forskare. Vi måste verka för tillförlitlighet, säkerhet, öppenhet och ansvar i AI-system. Var ska vi börja?

Titta på skolan idag. Vi har tagit stora kliv för att digitalisera skolan – och det är rätt. Våra barn ska få de verktyg de behöver för att kunna navigera i en komplex digital verklighet.

Problemet är att vi har bländats av tekniken och inte lärt barnen vilka konsekvenser digitaliseringen får.

Vi har mellanstadieelever som kan göra en ”for-loop” eller en ”if-sats”. Det är toppen – men de måste också veta varför och hur Netflix tar fram sina rekommendationer eller förstå vilka särskiljande drag ett program för ansiktsigenkänning använder för att identifiera ett ansikte.

Annons

Vi kan dra paralleller till sexualundervisningen på 90-talet. Då, i alla fall i Kanada där jag växte upp, handlade undervisningen om en sak – anatomi. Det är ett endimensionellt angreppssätt att lägga fokus på hur våra kroppar fungerar och strunta i att ge ungdomar kunskap om komplexiteten i sexuella relationer. Vi växte upp utan att vara rustade för att hantera svåra situationer.

Annons

Kanske gör vi samma misstag nu när det gäller digitalisering. Om vi bara koncentrerar oss på programmering, digitaliseringens anatomi, kommer vi om än oavsiktligt missa chansen att ge ungdomar verktyg för att bemästra den digitala verkligheten. Barn behöver inte bara klara att bygga algoritmer utan också förstå konsekvenserna av dem.

Det är dags att starta en digital rörelse – fast den handlar inte om tekniken. Nej, den här digitala rörelse handlar helt enkelt om oss – människor, som tar tillbaka kontrollen och tar tillbaka internet.

Fakta

Amy Loutfi

Ålder: 43 år.

Född: I New Brunswick, Kanada.

Forskningsområde: Artificiell intelligens.

►Kuriosa: Amy älskar historia, musik, film – och har vid ett tillfälle paddlat kajak från Örebro till Stockholm på åtta dagar.

Nästa artikel under annonsen

Till toppen av sidan
Hej! Vi använder cookies.
Vi gör det för att förbättra funktionaliteten på sajten, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att allt fungerar som det ska.
Vår policy