Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Aggressiva försäljare lurar äldre i Örebro

Via Örebro kommuns hemsida varnar Telekområdgivarna nu för aggressiva telefonförsäljare.
- De riktar ofta in sig på en äldre målgrupp och hävdar att man inte har någon ångerrätt, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

Annons

Fenomenet är inte nytt – för ett halvår sedan kontaktade en oseriös teleoperatör ett stort antal privatpersoner och försökte få dem att ingå telefonavtal. Men nu handlar det om flera aktörer.

Kontaktar äldre

- Vi har fått ett 20-tal samtal från privatpersoner om detta på kort tid och det verkar röra sig om tre eller fyra olika små operatörer. De kontaktar framför allt äldre personer, en bra bit in i pensionsåldern, och marknadsför telefonabonnemang, säger Mattias Grafström.

Ofta har personerna som kontaktats f-skattsedel och äger mark eller skog och då omvandlar företagen ofta privatabonnemanget till ett företagsabonnemang med upp till 36 månaders bindningstid, som operatörerna sedan hävdar att man inte har ångerrätt på. Men det stämmer inte, enligt Mattias Grafström.

- Om man huvudsakligen använder sitt abonnemang privat, så kvarstår ångerrätten även om operatören kallar det för ett företagsabonnemang.

Vad är det viktigaste att tänka på om man känner sig lurad?

- Att agera snabbt och skriftligt. Brev eller e-post som skickas till operatören bör man ta en kopia på, så att man kan påvisa att man kontaktat företaget.