Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

50 miljoner har sett filmen om Kony

Filmen om gerillaledaren Joseph Kony i Uganda som kidnappat barn och gjort dem till soldater har inom loppet av några dagar setts av miljontals människor.

Annons

Organisationen Invisible Children ligger bakom kampanjen som syftar till att rikta världens ögon mot Joseph Kony.

Vi 21-tiden på torsdagen hade filmen om kampanjen mot Kony 37 miljoner visningar på Youtube och 13 miljoner visningar på Vimeo.

– Det är helt sjuka visningar, jag kan inte minnas någon annan film som nått den här nivån, säger Emanuel Karlsten.

Han är expert på sociala medier och skriver bland annat för hemsidan Ajour. Han skrev själv ett inlägg om filmen i förrgår när två miljoner människor sett den på Youtube. Ett dygn senare hade den setts av 25 miljoner. Då hade även en kritisk rörelse startat och Emanuel Karlsten skrev ett nytt inlägg för att förtydliga sitt första.

– Invisible Children jobbar i första hand med att skapa uppmärksamhet, de är inte till för att hjälpa Ugandas barn med mat och kläder. De vill få folk att ta ett första steg, att vakna från apatin.

ProblematisktEmanuel Karsten håller med om att det är problematiskt att använda den ugandiska armén för att komma åt Kony, men han tycker inte att det är en anledning att rata kampanjen.

– Världen är inte svart och vit. Nu har det blivit ett skyttegravskrig mellan för- och motsidan. Det är inte så att Invisible Children gjort en dokumentärfilm, det är en kampanjfilm för att få oss upp ur soffan.

Finns det en risk att uppgifter inte granskas källkritiskt när de sprids över internet? – Ja, det är en jättestor risk, alla är någon slags ansvarig utgivare i dag.

Mer läsning

Annons