Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bergslagen ska bli ett turistiskt begrepp

Destination Bergslagen ska bli ett begrepp långt utanför de egna gränserna. Digital närvaro underlättar.– Vi måste vässa till oss, synas på nya sätt, säger Håkan Ceder i destinationsgruppen.

Annons
Sommarstrategi. Redan nu är blickarna riktade mot turistsäsongen 2016. I det gemensamma turistarbetet i norra länsdelen ska Bergslagen bli ett begrepp. Heléne Sommar, Håkan Ceder och Maria Wahlström jobbar på turistbyrån i Nora och är en del i samarbetet som går över kommungränserna till Hällefors, Lindesberg och Ljusnarsberg.

De lever i nuet, marknadsförinnevarande turistsäsong, men blickar också framåt.

– Redan nu planerar vi för 2016, skriver listor över vilka bilder vi ska ta denna sommar, funderar över strategier, säger Håkan Ceder, turistchef i Nora och berättar om samarbetet i norra länsdelen kring turism.

Tursam i Bergslagen blir ett nav i turistarbetet i de fyra medlemskommunerna Lindesberg, Nora, Hällefors och Ljusnarsberg . Den ekonomiska föreningen har en gemensam turiststrategi och gemensamma mål. Föreningens destinationsgrupp lägger upp planer för hur turistarbetet bäst genomförs .

– Folk reser inte till en specifik kommun, utan till ett område eller en aktivitet, säger Håkan Ceder.

Bergslagen ska bli ett begrepp och samarbete är en självklarhet. Inom destinationen försöker man fånga eldsjälarna, bygga nätverk och entusiasmera.

– Vi jobbar intensivt med att komma ut, träffa människor. Aldrig tidigare har vi deltagit i så många mässor.

Håkan Ceder framhåller vikten av att finnas på många olika plattformar samtidigt. Den tryckta broschyren är ett måste, men även att ha en digital närvaro. Destinationen jobbar med en ny hemsida som ska vara klar i slutet av året.

– Informativ, men också en inspirationssida. Självklart vill besökare ha fakta, men det är kanske inte där de fäster blicken.

I dagens tekniktäta samhälle är det ett måste att hänga med. Instagram med hashtag (#) iBergslagen och en koppling till Facebook är givet.

– Vi måste förstå vår verksamhet, hur människor agerar för att hitta oss. Konkurrensen är stor . Lilla Bergslagen rör sig på en global marknad.

Genom den digitala närvaron sprids också information från människor som befinner sig i området. Snabbt.

– Vad vi måste se till är att upplevelserna blir så mycket bättre än man tänkt sig. Människor som lägger ut sina egna bilder på Instagram och Facebook blir ambassadörer för oss. Om de är nöjda...

Tillsammans jobbar man fram styrkorna i hela området, hittar kopplingarna. Naturen, fisket, sjöarna, möjligheterna till vandring, kanoting och cykling är resurser som ska exponeras.

– Bergslagen outdoor är ett projekt där vi tar ytterligare steg framåt. Därigenom kan även gästnätterna öka. Folk måste bo och äta.

Långsiktighet är ett nyckelord liksom hållbarhet.

– Detta, arbetet med turism, är ett ständigt utvecklingsarbete, en process. Vi vet aldrig vart vi hamnar, men stegen måste vi ta nu, säger Håkan Ceder.

Tursam i Bergslagen

Tursam i Bergslagen: En ekonomisk förening, bildad 1993, som ägs av medlemskommunerna Lindesberg, Nora, Ljusnarsberg och Hällefors. Föreningen har en destinationsgrupp bestående av respektive kommuns turistbyråpersonal. Dessa är Håkan Ceder, Gertrud Jonasson, Marie Nilsson (Lindesberg), Maria Wahlström, Heléne Sommar (Nora), Maria Dahlqvist (Hällefors), Ken Karlsson, Ulla Kalander Karlsson (Ljusnarsberg).

Mer läsning

Annons