Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Chefen kan se dig på nätet

Tänk efter en extra gång innan du luftar dina mer kontroversiella åsikter på nätet. En blivande arbetsgivare kanske läser dem och drömjobbet går upp i rök.

Annons

För ett par år sedan var det relativt sällsynt att personalchefer och andra rekryterare kollade upp sina presumtiva anställda på nätet. Enligt en undersökning från bemanningsföretaget Manpower kollade då knappt var femte arbetsgivare upp de arbetssökande på nätet.

Nu tycks det vara mer regel än undantag. Också Manpower, som för två år sedan inte använde sig av sociala medier, googlar numera de flesta.

– Vi har inte som princip att göra det, men vi ser mer och mer ett värde i att hämta information ur de digitala, sociala medierna. Det är inget vi smyger med, säger Helen Lagergren, chef för Manpower Professional Executive.

Man vill helt enkelt veta så mycket som möjligt om den som söker ett jobb. Helen Lagergren, som arbetar med chefsrekryteringar, menar att det är extra viktigt vid rekryteringar till högre befattningar.

– Rätt matchning är alltid viktig, både för den arbetssökande och för kunden.

– Man gör en profil av kandidaten på nätet, en kartläggning och analys av uttalanden som personen gjort och i vilka konstellationer han eller hon förekommer.

Men uppgifter som hämtas från nätet är ju inte alltid sanna och ligger därför inte till grund för om en person ska få jobbet eller inte. Däremot är de ett bra underlag för en anställningsintervju.

– Vi tror på det personliga mötet, poängterar hon.

Vad som skulle få rekryteraren Lagergren att dra öronen åt sig är rasistiska uttalanden på nätet:

– Det gäller också om man uttrycker sig nedsättande om andra människor över huvud taget.

Hennes råd är att man alltid ska vara försiktig med att skriva eller lägga ut något på nätet.

– Man ska alltid vara medveten om att det är många som ser och läser det.

Och glöm inte det du redan skrivit eller lagt ut. Gamla synder kan behöva korrigeras eller förtydligas.

På nätet kan man också få en uppfattning om den presumtiva anställde har ett stort eller litet nätverk och vilka som i så fall ingår i det. Det kan också ha betydelse för en anställning.

Men också som anställd bör man tänka sig för. Det finns exempel på anställda som fått sparken för sina inlägg på nätet.

Sociala medier

Facebook är den plattform där man just nu når flest svenskar, cirka 4 miljoner. Man kan bestämma hur mycket av det som publiceras som vänner och deras vänner i sin tur ska få se.

Youtube är inte bara kul klipp och musik. Där kan man också svara på andras videoklipp genom ett eget, eller genom att skriva en kommentar.

Annatjobb.nu är ett bra exempel på hur man kan sprida sitt CV.

Linkedin kan man sköta sitt professionella nätverk och sitt privata. Viktig plattform just för jobbsökande.

Twitter är en mikroblogg där man använder sig av inlägg på max 140 tecken för att kommunicera. (TT)

Mer läsning

Annons