Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Därför använder fler PR-byråer inför Almedalen

Artikel 60 av 300
Val 2014
Visa alla artiklar

Från 125 programpunkter 2005 till 3 500 seminarier 2014 – det innebär att det är nästan omöjligt att få överblick över Almedalsveckan. Intresset innebär en växande nisch för PR-byråer och lobbyorganisationer.

Annons
Fredrik Stengarn och Martin Ruist från Örebros enda PR-byråFourPR besöker i Almedalen för tredje året.

– Det är otroligt svårt, vi har faktiskt tagit hjälp av en PR-byrå för att få fram ett schema med de bästa seminarierna för oss, säger Christina Hedberg, vd på Handelskammaren Mälardalen.

Hon konstaterar att det blivit en nisch att scanna av programmet och hjälpa till att skapa rätt schema.

– Så nu har vi dagarna fyllda från morgon till kväll, säger Christina Hedberg.

PR-byrån de anlitat heter Prime. De är så nischade att de till och med har en egen Almedalsgeneral: Seher Yilmaz.

– Vi har många kunder vi gör mycket åt, och en del är att vi hjälper till att sålla. Och anledningen är ju inte att vi inte tror att kunderna klarar av det själva, utan det är en del av vår rådgivning att ni måste komma dit förberedda.

Seher Yilmaz säger att det är viktigt att redan på förhand ha bestämt sig för vad man vill se, annars är det risk att man bara hänger på någon annan eller blir sittande i sin lägenhet och kollar Twitter.

– Vi tar fram ett program som vi tror kan utveckla kunden och där den får hälsa på bra personer, eller i publiken ställa en fråga som gör att man syns i det sammanhanget. Jag upplever att en del åker lite oförberedda och tänker att det där löser sig när jag kommer fram, men när det är över 3000 programpunkter måste man ha gjort upp en plan.

Hur mycket kan Almedalen växa?

– Första året jag var där, 2005, var det 125 programpunkter, och då tänkte man ”herregud det kan inte bli större”. Men jag kan inte sia om det kan bli större. Sen får man se om det beror på att det är valår i år, om det går tillbaka till 2013 års nivå nästa år.

Seher Yilmaz säger att utvecklingen varit explosionsartad, men tycker att det är intressant att verksamhetsområden går samman och gör saker tillsammans, samlar frågorna gör att det underlättar för besökarna.

Hon ser många

besökare som har en liten papperslunta i handen med ett program som någon annan hjälpt till med.

– Annars är vår stora grej att vi har ett av de mest välbesökta, och rätt besökta minglen i Almedalen, som gör att människor får en mötesplats där man pratar över ett glas av vad det nu är man vill ha i det och summerar dagen.

När de hjälper kunderna handlar det om att scanna av olika parametrar, som ämnen, och lite bredare ämnen som uppdragsgivaren kanske inte själva förstått att det tangerar deras omvärld och de tittar på personer som är intressanta och så vidare.

– Sen i slutänden är det ändå så att om du prickar in en programpunkt på förmiddagen och en på eftermiddagen, så har du gjort rätt mycket, för sen händer det så mycket annat, möten och mingel.

Fredrik Stengarn och Martin Ruist åker från Örebros enda PR-byrå, FourPR, till Almedalen.

– Det är tredje året. Vi försöker alltid se till att ha uppdragsgivare på plats. Men Almedalen är så himla intressant så vi skulle nästan åka ändå, säger Fredrik Stengarn.

Deras uppdragsgivare den här gången är Sveriges Veteranförbund som har sitt säte i Örebro, och som arbetar för att lyfta fram de kompetenser som veteraner faktiskt har efter sin utlandstjänst, och som borde tas tillvara på.

– Vi är Örebros enda rena PR-byrå, de flesta andra är mer reklaminriktade så jag tror inte att Almedalen är relevant för dem. Sen vet jag att det finns en del egenföretagare som kommer, säger Fredrik Stengarn.

Hur stor är nischen att bli bra på Almedalen?

– Den har vuxit enormt bara de senaste åren, det är inte länge sen flera riksdagspartier inte ens deltog. Vi ser ju som PR-byrå verkligen en ökning och ett intresse från våra uppdragsgivare att på något sätt delta i Almedalen.

Alla artiklar i
Val 2014