Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Dispens kan lösaproblem med tävling

Svenska Bilsportförbundet jobbar för att hitta en lösning så att motorklubben SHRA Lindesberg ska kunna köra sina planerade dragracingtävlingar på industrirakan i sommar. Joachim Hultgren, som ansvarar för miljö-, teknik-och säkerhetsfrågor på förbundet, ser en möjlighet till lösning.

Annons

– Jag har pratat med Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen om en temporär lösning för tävlingar med oregistrerade fordon på allmän väg, säger han. Vi har pratat om att dessa arrangörer ska kunna få dispens. Men ingenting är klart än.

Den 3 februari har Samt-gruppen, samarbetsorganet för motortävlingar, kallat till möte i Borlänge. Mötet har kommit till för att berörda myndigheter ska titta på hur problemet, som bland andra drabbat SHRA, kan lösas permanent.

Svårt tolka lagar

– I Samt-gruppen ingår Rikspolisstyrelsen och Transportstyrelsen. Dessutom kommer jag och jurister från Vägverket att delta i mötet.

– Jag har också bjudit in länsjurist Johan Strandberg vid länsstyrelsen i Örebro. Men om han kommer vet jag inte än.

De lagar och föreskrifter som finns för motortävlingar är inte helt lätta att tolka. Enligt Joachim Hultgren finns det ett hål i lagstiftningen och föreskrifterna.

– Läser man lagen så har Johan Strandberg handlat ganska rätt när han sagt nej till tävlingar på industrirakan i Lindesberg, säger Hultgren. Men det finns länsstyrelser på andra håll i landet som tolkat lagstiftningen på ett annorlunda sätt. Detta har gjort att dragracingtävlingar med oregistrerade fordon förekommit på allmänna vägar på andra platser i landet.

Långsiktig lösning

Bilsportförbundets expert menar att det är viktigt att se till att lagen och föreskrifterna går hand i hand med den tävlingsverksamhet klubbarna vill bedriva.

Huvudfrågorna på mötet i Borlänge blir att reda ut begreppet inhägnat område och vad det finns för möjlighet att en allmän väg upphör tillfälligt när en avspärrning görs.

– Jag förutsätter att det här blir ett långt projekt som kommer att ta tid. Min målsättning är att jag från mötet får med mig en kortsiktig lösning, som innebär att SHRA Lindesberg och andra klubbar, kan få dispens. Dessutom är det bra om myndigheterna nu börjar jobba med att hitta en långsiktig lösning.

Joachim Hultgren är hoppfull eftersom både Transportstyrelsen, Rikspolisstyrelsen och länsstyrelserna verkar intresserade att lösa problemet.

Mer läsning

Annons