Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”En mycket lurig farbror”

Beskyllningarna haglar mellan kunden Lennart Hedman från Gräsmark och Ömsa Bil i Örebro. Bilförsäljaren kallar bland annat Hedman för en mycket lurig farbror.

Annons

I sitt brev till ARN hävdar firman att Lennart Hedmans inbytesbil gått 25 000 mil, inte 15 000 som han angav.

Men det är den ofyllda serviceboken som allmänna reklamationsnämnden, ARN, slår ned på.

– Hade jag inte varit observant så hade jag också blivit lurad på de dubbade vinterdäcken som utlovades i annonsen. Det här var ju i april förra året så vinterdäcken låg i bagaget, säger Lennart Hedman.

Men det var inte de utlovade däcken?

– Nej, det var de gamla sommardäcken på plåtfälg som låg där. När jag påpekade det, sa försäljaren att det var ett misstag och jag fick med mig nya vinterdäck. Men vad hade hänt om jag inte tittat i bagaget och på däcken? frågar sig Lennart Hedman.

– Då hade han kunnat höra av sig vid hemkomsten, svarar Tony Hjeren på Ömsa Bil. Vi förvarar inga vinterdäck i bilarna. Det hade bara blivit fel däck ilagda, men det åtgärdade vi så fort kunden påpekade misstaget, fortsätter han.

Annonsen ger svar

I sitt svar till allmänna reklamationsnämnden hävdar Ömsa Bil att ”v-däck var inte avtalat men han tiggde till sig det (fattig pensionär)”.

Men i annonsen som Lennart Hedman fastnade för och NA tagit del av står klart och tydligt under utrustning att bland annat vinterhjul – dubb ingår.

Mer läsning

Annons