Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Energitjuvar avslöjades på nattjakt

Följ med på en nattvandring där de tjuvar som jagas är de som stjäl onödigt med energi och skapar stora tomgångsförluster.

Annons
Ute vid Trafikcenter i Kvarntorp jagades det eltjuvar i ficklampans sken. Här har Peter Karlsson gjort en upptäckt i proppskåpet.

Erik Enemalm är vd på Trafikcenter i Kvarntorp. I inledningen av kvällen berättar han att han ”snöade in” på olika energibesparande åtgärder redan för flera år sedan, och att Trafikcenter de senaste två åren jobbat på att sänka elkostnaderna.

Vi har utfört en rad olika förbättringar. Tidigare var till exempel våra bevattningsanläggningar på även på natten. Vi vill både spara pengar och klimatkompensera, säger Erik Enemalm.

Resultatet: en minskning av företagets elförbrukning med 40 procent och i pengar med 200 000 kronor om året.

Så man kan ju fråga sig: Varför arrangera en nattvandring för att finna energitjuvar på ett företag som redan är så medvetna om problemet?

- Jag är säker på att det finns mer att göra, säger Erik tvärsäkert, som även tagit med sig Trafikcenters lokalansvarig Per Jansson.

Den som leder vandringen är energikonsult Peter Karlsson, Han är veteran i sammanhanget, och uppskattar att han besökt minst 800 företag åt olika uppdragsgivare. Utrustad med diverse mätverktyg och värmekamera ska han leda vandringen genom Trafikcenter.

- Ett facit för ett företags elförbrukning finns ju alltid redan, via elmätaren. Utifrån detta facit kollar man sen på timvärdet, medeleffekten under en timme, och det är den som man sen kan arbeta på att få ner, säger Peter Karlsson.

Mätningskurvan visar att Trafikcenter under förra året aldrig var under 20 kilowatt per timme, och med en topp i januari vilket Peter tror beror på inte minst alla motorvärmare som användes då. I snitt förbrukar Trafikcenter 23 kilowatt per timme.

Vi ger oss ut i lokalerna, som till stor del är nedsläckta, då all personal gått hem för dagen. I kafeterian tvärstannar Peter Karlsson direkt vid en plug in-frysbox som går för högtryck- innehållandes en enda ensam glasspinne.

På kontoren står två av tre datorer i stand by läge, som borde vara avstängda. Detta är något som Erik Enemalm säger att han informerat personalen om, men som det finns anledning att påminna igen om.

- Annars får ni väl göra lika drastiskt som ett postkontor i Småland som jag besökte en gång: de hade en gemensam brytare och bröt strömmen vid ett fast klockslag varje kväll när personalen slutat för dagen, tipsar Peter.

I Trafikcenters välkomsthallar står två tv-skärmar på i mörkret.

Verkstaden är byggd med plåttak och helt oisolerad, och alltså rätt så rejält krävande att värma upp till de 18 grader som lokalen håller. Rejäla gummilister under portarna hjälper mot golvdrag utifrån. Per Jansson berättar också att det finns planer på att förnya lokalen med ett isolerat loft under plåttaket, för att minska värmeförlusten.

Här liksom i flera av lokalerna förespråkas att sänka temperaturen under natten.

Peter Karlsson tror att effektvärdet kan sänkas med 5 kilowatt om det som upptäckts under nattvandringen åtgärdas.

- Det skulle ge er en besparing på 23000 kronor på ett år.

Så var det då bevisat, det som Erik Enemalm trodde i början: det finns alltid mer att göra, även hos de företag som redan gjort väldigt mycket och är medvetna

Läs mer i papperstidningen eller köp e-tidningen här nedan.

Ännu en eltjuv hittad. Peter Karlsson har upptäckt att elpatronen är påslagen, istället för värmepumpen. Totalt blev det en lista på 20-talet punkter att åtgärda.
Vad är det som lyser? Under en vandring i mörkret är det lätt att hitta maskiner i onödiga stand by-lägen.
Verkstaden är omodern och krävande att värma upp. Flera planer finns som ska råda bot mot det.
En list under dörren minskar luftdraget, tipsar Peter Karlsson.
I trafikledarkuren fanns både ett glödhett element- och ett öppet hål rakt ut där det borde sitta en ventil istället.
Jag ska läsa av elmätaren redan i morgon igen för att se på skillnaden!Erik Enemalm, vd Trafikcenter.
Ute vid Trafikcenter i Kvarntorp jagades det eltjuvar i ficklampans sken. Här har Peter Karlsson gjort en upptäckt i proppskåpet.
Ännu en eltjuv hittad. Peter Karlsson har upptäckt att elpatronen är påslagen, istället för värmepumpen. Totalt blev det en lista på 20-talet punkter att åtgärda.
Vad är det som lyser? Under en vandring i mörkret är det lätt att hitta maskiner i onödiga stand by-lägen.
Verkstaden är omodern och krävande att värma upp. Flera planer finns som ska råda bot mot det.
En list under dörren minskar luftdraget, tipsar Peter Karlsson.
I trafikledarkuren fanns både ett glödhett element- och ett öppet hål rakt ut där det borde sitta en ventil istället.
Jag ska läsa av elmätaren redan i morgon igen för att se på skillnaden!Erik Enemalm, vd Trafikcenter.

Energibespar, Trafikcenter

Trafikcenter bildades 1967, då polisen ville ha testbanor inför högertrafikomläggningen.

Anläggningen har sedan byggts ut successivt inne på det 37 hektar stora området. Den första halkbanan anlades 1971 och 1993 tillkom en säkerhetshall.

Trafikcenter vill arbeta för att sänka sin energiåtgång, dels för att spara pengar men också för att klimatkompensera för de utsläpp som transporterna medför.

Att köpa in elbilar till undervisningen är för dyrt. Men en specialbyggd så kallad eltruck finns, som används istället för en vanlig lastbil då till exempel eleverna ska lära sig backa.

De senaste två åren har Trafikcenter minskat sin elförbrukning med 40 procent. Ändå hittade energikonsulten mycket att åtgärda.

Mer läsning

Annons