Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Fälls för sexistisk reklam

I december anmäldes nattklubben Satin i Örebro för könsdiskriminerande marknadsföring. Nu konstaterar Reklamombudsmannen att reklamen varit ”kränkande”.

Annons

- Det var en olycklig händelse. Det var en samarbetspartner som gjorde affischen men eventet gick på Satin. Tråkigt men alla gör sina misstag, säger Ibrahim Cogo klubbchef på Satin.

Reklamombudsmannen är en stiftelse och kan därför inte utmäta några direkta sanktioner mot de annonsörer som fälls hos dem, annat än att besluten publiceras. Men i de allra flesta fall rättar sig annonsörerna efter besluten, det menar Elisabeth Trotzig, reklamombudsman.

- I förlängningen handlar om det om ett förtroende hos konsumenten som man inte vill ska bli ifrågasatt. Därför blir det viktigt för annonsörerna att agera korrekt.

Kvällsevenmanget på Satin marknadsfördes med tre lättklädda kvinnor. Reklamombudsmannen anser att kvinnorna på bilderna framställs som "rena sexobjekt" och inte har något ”naturligt samband” med den kvällens aktiviteter på Satin. Ibrahim Cogo kan förstå kritiken men menar att bedömningen inte är allmängiltig.

- Det är bra att reklamombudsmannen finns men det finns alltid olika tolkningar. Affischen syftade på de karibiska takterna som spelades den kvällen. Men har någon känt sig kränkt så ber vi om ursäkt för det, säger Ibrahim Cogo.

Av de ärenden som kommer in till Reklamombudsmannen handlar cirka hälften om diskriminering. Runt 30 procent av dem handlade i år om diskriminering utifrån kön. Det är en minskning från 2009, då runt 50 procent anmäldes som könsdiskriminerande.

Mer läsning

Annons