Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Företag måste tänka på Asien"

PEKING. – Få svenska exportföretag har råd att inte förhålla sig till Asien. I synnerhet inte i rådande läge. Det säger Örebrobördiga Charlotte Rylme. Stationerad i Peking ska hon för Exportrådets räkning hjälpa svenska företag att utforma affärsstrategier för hela den asiatiska marknaden.

Annons
På plats i Peking. Örebrobördiga Charlotte Rylme på Exportrådet i Peking hjälper svenska företag att ta sig in på den asiatiska marknaden.

Charlotte Rylme har ett förflutet som handbollsspelare i Örebro. Hon lämnade staden 1995 och har varit verksam i Asien sedan 2004. På visitkortet står numera ”Asia Sales Manager”, och från sitt kontor i Peking följer hon nu utvecklingen noga.

– En sak är säker. De svenska företag som under finanskrisen 2008 vågade hålla fast vid sina långsiktiga strategier för Asien blev framgångsrika, säger hon.

De stora svenska bolagen var tidigt ute i Asien och har inte ändrat strategier på grund av svängningarna på börsen.

– Men nu blir det allt viktigare även för små och medelstora svenska företag att internationalisera med sikte på Asien. I ett läge som det här är det klivet ännu viktigare att ta eftersom Asien är en så stark tillväxtmarknad.

Asien påverkar

Få svenska företag kan, menar hon, unna sig att inte förhålla sig till Asien.

–Även om du inte gör affärer där i dagsläget blir du indirekt påverkad. Och vi menar inte bara Kina. Ett land som Indonesien har haft en hög tillväxt, även under finanskrisen 2008.

Svensk verkstadsindustri och tillverkande industri var tidigt ute i Asien, och de senaste åren har även allt fler tjänsteföretag vänt blicken åt samma håll. Det handlar om allt från IT och telekom till översättning, reklam, marknadsföring, varumärkesutveckling och kommunikation.

Stark köpkraft 

– Ett råd är att inte bara ha fokus på produktion och inköp utan också på försäljning och distribution. Asiens del av världsekonomin ökar på bekostnad av Europa och Nordamerika. Till exempel Kina satsar på att bli en konsumtionsdriven ekonomi. Det leder till en stark köpkraft som kan gynna svenska produkter och tjänster, säger Charlotte Rylme.

– Att ta sig in på Asienmarknaden är komplext, men tar man hjälp av andra med erfarenhet av marknaden och har en långsiktig plan finns många spännande möjligheter.

Stor fördel

Enligt Exportrådets chefekonom Mauro Gozzo har svenska exportföretag ännu inte känt av oron på finansmarknaden och den skuldkris USA och flera europeiska länder nu tampas med:

– Världsekonomin har befunnit sig i återhämtning en tid. Samtidigt har vi nu ett osäkert läge i banksystemet och om börsoron fortsätter kan givetvis hushållen bli mer försiktiga. Det finns en stor risk för minskad efterfrågan.

Exportföretag med åtminstone ett ben i Asien har en stor fördel, konstaterar han:

– Har man ingen verksamhet där kan det nog bli tuffare.

Mer läsning

Annons