Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Försäljningsrekordpå konserthuset

För första gången har biljetterna till en av Svenska kammarorkesterns konsertserier sålt slut redan före starten av säsongen.

Annons

Nära 1 100 abonnemang är förbokade.

Sedan 2004 har publikintresset för att teckna abonnemangsbiljetter på Örebro konserthus nära nog tredubblats. Abonnemang, det vill säga att förboka en serie av konserter till paketpris, kan man bara göra fram till dess att respektive konsertserie drar igång.

Inför årets säsong har även försäljningen av så kallade ströbiljetter, trots lågkonjunktur och finanskris, gått åt som smör i solsken.

Den blå, gula och gröna

Av Svenska kammarorkesterns tre konsertserier i vår, den ”blå”, den ”gula” och den ”gröna”, finns endast biljetter kvar till de två sistnämnda. De fyra konserterna i serien ”Klassiskt blå”, som bland annat innehåller Sjostakovitjs Symfoni 9, Stravinskijs Pulcinellasvit och Beethovens Pianokonsert 5 är fullbelagda.

– Det är första gången biljetterna till en hel serie är helt slut så här tidigt. 500 abonnemang och 200 lösa biljetter har gått åt. Det är väldigt glädjande. De andra serierna har också sålt bra, men där finns fortfarande platser kvar. Totalt har vi sålt nära 1 100 abonnemang, säger Elisabeth Wennerström, informations- och marknadsansvarig för Svenska kammarorkestern, som lyfter fram flera faktorer som kan förklara försäljningsframgången.

Tidigare biljättsläppDels släpptes abonnemangsbiljetterna lite tidigare än vanligt i höstas, dels har orkestern lanserats stort i nya annons- och affischkampanjer och dels presenterar man ett attraktivt program i vår.

Det verkar även som om det har börjat ske en föryngring av den vanligen så ålderstigna publiken.

– De senaste åren har vi sett en markant ökning av 30- och 40-åringar som regelbundet besöker våra konserter, säger Wennerström.

Mer läsning

Annons