Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Gratis taxi hade blivit billigare för kommunen

Intresset för sommaren centrumpendel i Örebro var klent. 497 personer utnyttjade servicen.

Annons
En av 497. Kurt Gustavsson var en av de resenärer som använde sig av centrumpendeln mellan Våghustorget och Resecentrum.

När kommunen började bygga om Storbron, som stängdes av, och Järntorget inrättades en centrumpendel för att förbinda norr och söder med kollektivtrafik. En mindre buss kördes från Resecentrum till Våghustorget och den tog vägen via kanslibron vid slottet.

– Det fanns ett ganska stort tryck från handeln på att ha en sådan förbindelse, säger Fredrik Persson (MP), ordförande i programnämnd samhällsbyggnad.

Bussen gick på vardagar och under halva lördagen från den 7 juni till 4 september. Det var en avgång var femtonde minut, men det var inte många som ville åka med. En färsk redovisning visar att det totalt var 497 passagerare under hela perioden.

– Så här efterhand kan vi konstatera att intresset inte var så stort, säger Fredrik Persson.

Den totala kostnaden för centrumpendeln redovisades vid nämndens sammanträde på tisdagen. Det blev 716 000 kronor. Om man slår ut det på varje passagerare blir det 1 440 kronor. Det hade blivit bra mycket billigare att bjuda dem på taxi i stället.

– Jamen visst hade det varit billigare. Så här i efterhand kan man säga att vi aldrig skulle ha infört pendeln, men som läget var då kändes det nödvändigt, säger Fredrik Persson.

Peter Dahlgren (S) är ledamot i nämnden och han berättar att de från oppositionen var kritiska redan från början

– Vi hade ett annat yrkande om att man skulle använda Storbron och bygga om den på ett annat sätt. Nu blev det hetsigt runt Storbron och Järntorget. Det berodde väl på att kungen skulle komma, säger han.

Han tycker inte heller att man borde gjort allt på en gång, utan tagit det stegvis under två–tre år.

– Gör inte allt på ett år, för det kommer att drabba handeln, besökare i Örebro och framför allt busstrafiken. Nu lade man även om busstrafiken. Efteråt kan man nog säga att det var en vild chansning och ett praktfiasko ekonomiskt, säger Peter Dahlgren.

Mer läsning

Annons