Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Guide: Så bilsemestrar du ekonomiskt

Det är mycket att tänka på för den som tänker glida fram på soliga motorvägar i Europa i sommar. Det är stor skillnad på bensinpriserna. Och se upp för krångliga vägavgifter och svårbegripliga miljözoner i städerna.

Annons

Först av allt: På de flesta håll i Europa är bensinpriserna lägre än i Sverige. Och vill du tanka riktigt billigt på bilsemestern i Europa? Då ska du köra österut. I Östeuropa ligger bensinpriserna klart under de svenska, i storleksordningen 11-12 kronor.

Och för allt i världen; undvik att köra västerut. Norge toppar dyrlistan med drygt 17 svenska kronor för en liter 95-oktanig. Holland och Italien är andra länder där man bör hoppa över bensinstationerna.

Priset varierar

Men samtidigt är bensinpriserna inte lika rigoröst lika i alla länder som de är i Sverige, det kan finnas lokala prisskillnader. Till exempel är det vanligt att bensin kostar lite mer på Autobahn än om man passar på att tanka när man svänger av huvudvägen.

- Tankstationerna längs Autobahn tar ofta lite mer än motsvarande mack inne i en stad. Och prisvariationerna mellan bolagen är större än i Sverige, säger Karl von Schoultz, bilresespecialist på Motormännen.

Men ett växande problem på bilsemestern i Europa är olika typer av trängsel- eller miljöregler i många städer, regler som kan vara närmast oöverstigligt krångliga för den som inte är bofast, registrerad och har god kännedom om lokala ordningsstadgor.

Böter hem i brevlådan

Den som inte är uppmärksam kan lätt bryta mot någon osynlig bestämmelse och till sin överraskning få en rejäl böteslapp hem i brevlådan, ofta månader efter förseelsen.

- Framför allt i Italien är det många som drabbas av böter, ofta långt efteråt, när man följt trafikströmmen och kört in någonstans där man inte hade rätt att köra som turist. Medan de som låg framför i kön kunde göra det därför att det var bosatta där, säger von Schoultz.

Och vägavgifterna som är vanliga i Europa tas in med allt mer komplicerad teknik, inte alltid enkel att förstå för en enkel turist.

- Det handlade tidigare om att man betalade en peng till en gubbe i en lucka, men det håller på att försvinna. I stället kommer diverse tekniska system som säkert är bra för den som bor i landet. Men som kan vara ganska knepiga att ta till sig för den som är utomstående, säger von Schoultz.

Sten Gustafsson/TT

Bensin på olika sätt

Benzin står i en del länder för 91-92-oktanig bensin. 95-oktanig bensin kallas då Super. 98-oktanig bensin heter Super Plus. I andra länder kallas 95-oktanig bensin för Regular. Benämningen Super står då för 98 oktanig bensin.

E 10 är en blandning av 95-oktanig bensin (90 procent) och etanol (10 procent). Är bilen 10-15 år gammal bör du hålla dig till vanlig 95 eller 98 oktan. Men skulle du tanka fel är det ingen katastrof. De flesta bilar klarar en tank E 10 då och då utan problem.

Europeisk standarddiesel fungerar utan problem i svenska bilar. Den är något kraftfullare jämfört med svensk diesel, men miljömässigt likvärdig. Renaste varianten kallas Citydiesel. I Italien och Frankrike heter diesel gazole eller gasoil, i Spanien gasóleo.

Källa: Motormännen (TT)

Mer läsning

Annons