Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ishalka vid plushalka

Artikel 75 av 300
Väderskolan
Visa alla artiklar

Annons

Halka kan uppstå på många olika sätt. Om det faller underkylt regn, regnar när vägbanan är kall eller klarnar upp och vägbanan är blöt blir det naturligtvis halt. Många av dagens bilar har termometer, som på ett bra sätt avläser lufttemperaturen men det behöver inte bli minusgrader i luften för att det skall frysa även om vägbanan inte är frusen. Om vägbanan är blöt och det blåser ganska kraftigt avdunstar vattnet, dvs. övergår till vattenånga. Denna process kräver energi och det tas från det kvarvarande vattnet på vägen som därmed blir kallare. Om nu temperaturen från början bara var någon plusgrad på vägytan kan vattnet frysa utan att varken vägbanan eller luften över den visar minusgrader. Därför är detta fenomen mycket förrädiskt så tänk på detta när det blåser kraftigt, biltermometern visar mellan 0 och +5 grader och vägbanan är blöt. En liknande process upplever du när du är blöt på kroppen. Vattnet avdunstar då och tar energi från huden som därför blir kall och du fryser innan du torkat dig. Men förhoppningsvis blir det kvarvarande vattnet inte så kallt att det fryser.

SMHI väderredaktion, Elin Torstensson

Alla artiklar i
Väderskolan

Vädret: På väg mot 20 grader

På SMHI prognoserar man friskt.

Fyra meter höga snövallar

SMHI:s väderkrönika.

Annons