Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Joel väntade på en läkare som var sjuk

När Joel kom till vårdcentralen på avtalad tid fick han vänta. Och vänta och vänta. Efter en och en halv timme fick han veta att läkaren var sjukskriven och han fick gå hem igen.

Annons
Lång väntan. Joel fick vänta länge på hjälp på Hallsbergs vårdcentral, som har akuta bekymmer med läkarbrist. Foto: Åsa Eriksson

HALLSBERG. Joel, som egentligen heter något annat, har under en längre tid känt sig krasslig. Han har känt sig yr och skakig och har tappat fem kilo i vikt.

– Flera på jobbet sa att jag inte var mig lik, och min fru tyckte jag borde gå till vårdcentralen, säger Joel.

Han fick en tid på vårdcentralen på en tisdag klockan 10.30. I god tid satte han sig i väntrummet och väntade. Inget hände. Efter en och en halv timmes väntan frågade han och möttes av oförstående.

– En receptionist gick i väg för att kolla och kom tillbaka efter ytterligare en stund, och förklarade att läkaren var sjuk och att det inte skulle bli någon undersökning. Jag blev ganska arg för att ingen informerat mig, men fick en ny tid.

Dagen därpå skulle Joel på ett rutinbehandling på vårdcentralen som han gör en gång i halvåret till följd av en annan åkomma han har. Då skulle han träffa en sköterska. Men hon var mycket otrevlig.

– Jag bad att få dela upp behandlingen på två. Men hon ville visst inte ha några frågor, hon blev arg och bara gick ut. Jag mådde fortfarande dåligt och det där gjorde det inte bättre.

Han sökte upp en annan sköterska på vårdcentralen som hjälpte honom.

– De sa att den första sköterskans beteende var oacceptabelt.

Dag tre, fredag samma vecka, fick han en ny tid hos läkaren för undersökning. Nu var läkaren tillbaka på jobbet igen. Han tog prover och nu hoppas Joel att få svar på vad som är problemet.

Nu mår han också lite bättre igen. Men han är ändå besviken över bemötandet på vårdcentralen.

– Jag trodde jag hade gjort något fel, men det hade jag ju inte. Jag mådde bara dåligt och ville ha hjälp. I stället blev jag dåligt bemött, och det blev det inte bättre av.

Hallsbergs vårcentrals verksamhetschef Susanne Wieland vill inte kommentera det enskilda fallet, men ger ändå följande medskick:

– Naturligtvis ska alla visa respekt och det ska gälla åt båda hållen. Det bästa är om personer som upplever sig illa bemötta eller behandlade hör av sig direkt till mig, och generellt brukar det också ske så.

Som NA skrev om i gårdagens tidning har Hallsbergs vårdcentral akuta bekymmer med läkarbrist, vilket oundvikligen drabbar patienterna. Bland annat kan långa väntetider enligt Susanne Wieland bli ett faktum, då de akuta patienterna måste få komma in först.

– Vi gör verkligen så gott vi kan under rådande omständigheter. Men det går inte att förvänta sig lika snabb hjälp som tidigare då vi hade fler läkare.

Mer läsning

Annons