Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Länets farligaste vägar

70-sträckorna är länets farligaste vägar. Det visar färsk statistik från Nerikes Brandkår. Förra året ryckte räddningstjänsten ut på 124 olyckor med 6 döda, 17 svårt och 123 lindrigt skadade på de här sträckorna.

Annons
Smal, kruvig och farlig. En bild av den typiska svenska landsvägen. Här i länet inträffar flest olyckor på just 70-sträckor utan mitträcken visar Nerikes Brandkårs statistik.

– Det är en aha-upplevelse att 70-vägarna sticker ut, tycker P-O Staberyd, brandchef på Nerikes Brandkår som verkar i åtta av länets tolv kommuner.

– Det syns tydligt att de riktigt snabba vägarna med mitträcken, viltstängsel och sidoskydd är säkrare. Ingen dog och bara tre blev svårt skadade på 100 och 110 vägar i länet i fjol, fortsätter han.

– Den tidigare så olycksdrabbade sträckan på riksväg 49 norr om Aspa blev till exempel nästan helt olycksfri när den byggdes om, inskjuter brandingenjör Anna Hennigsson som sammanställt statistiken.

Varför är 70-sträckorna så farliga?

– Vägarna är smala och kurviga, saknar viltstängsel och har oskyddade sidoområden med träd och stenar, svarar Anna Hennigsson.

– Dessutom går det ofta betydligt fortare än 70 km/timmen på dessa vägavsnitt med sämre standard än våra 100- och 110-vägar. Det är ju inte för inte som hastigheten är nedsatt till 70, fortsätter hon.

– Jag är inte speciellt förvånad, inskjuter trafikpolischef Bernt Larsson. Den svenska landsvägen utan mitträcken är farlig.

Men det går inte att peka ut den farligaste vägsträckan i länet.

– Nej, olyckorna är väldigt utspridda, säger P-O Staberyd.

– Flest olyckor under 2011 inträffade på riksväg 50 från Östgötagränsen i söder till Dalagränsen i norr. Och även här är det 70-sträckorna som utmärker sig, säger Anna Henningsson.

– I det ökända Rejmeskorset norr om Örebro, som nu byggts om till en rondell, inträffade bara två olyckor med personskador under 2011. Och den mittseparerade 100-sträckan mellan Lillån och Axbergshammar var nästan helt olycksfri, tillägger hon.

E20 och E18 genom länet kommer på andra och tredje plats i olycksstatistiken. Men mitträcken räddar förare och passagerare från frontalkrockar och livshotande skador.

Ska polisen öka övervakningen på 70-sträckor?

– Vi lägger ned ganska mycket tid på de vägarna redan i dag. Problemet är, som räddningstjänstens statistik visar, ingen enskild sträcka som sticker ut. 70-vägarna blir därför svåra att övervaka, svarar Bernt Larsson.

Mer läsning

Annons