Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Läs experternas svar om träning

Länsborna är sämst i Sverige på att motionera. Nu efterlyser såväl kommun som region ökade resurser för att förbättra folkhälsan i Örebro län.

Annons
Eva Danielsson tränar hos Oscar Ö Turgut sedan ett år tillbaka. Hon tävlar hästhoppning på elitnivå, och träningen hjälper henne att både få bättre hållning i sadeln och få bättre kondition och styrka.

Idag kunde NA:s läsare chatta om träning och hälsa med Anneli Lundholm och Helena Tranquist på Friskis Svettis i Örebro. Klicka här för att läsa chatten!

I nyårslöfternas kölvatten nås länet av bistra nyheter om invånarnas träningsvanor. Folkhälsomyndighetens folkhälsoenkät visar att människor i Örebro län tränar minst i hela Sverige. Vi hamnar i botten både vad gäller andel som uppger att de är fysiskt aktiva 30 minuter per dag och 60 minuter per dag.

Det kan vara svårt att komma igång med sin träning. Det kanske känns som att tiden inte räcker till, eller så kan det vara svårt att hitta motivationen att ta sig iväg till gymmet.

Oscar Ö Turgut är personlig tränare sedan 18 år tillbaka, och är utsedd till Årets PT 2014. Han har några tips på hur du kan komma igång med din träning, och hur du kan träna hemma.

- Det första du måste kolla på är din kost. Maten är kroppens bränsle, och ingen skulle få för sig att tanka 95-oktanigt i sin dieselbil. Det du äter bygger upp din kropp.

Det finns också en mängd olika sätt att träna i vardagen, och på sätt som kanske inte tar tid från något annat. Oscar Turgut menar också att varje minut räknas, och att du inte måste träna en timme varje dag.

- Hinner du bara med 20 minuter några gånger i veckan är det jättebra. Det läggs snabbt ihop och blir till timmar.

Tricket är att börja träna och äta sundare i små steg. Börja med att ändra kost exempelvis två dagar i veckan, och sätt upp små mål för din träning. Att ändra kost helt och börja hårdträna direkt chockar både kroppen och sinnet.

- Det ska göras i små steg. Är målet att kunna springa en mil, titta först på en kilometer. När du klarat den kan du öka, säger Oscar Turgut.

Belöningen är också viktig, och det kan bli enklare om du dessutom blandar in en familjemedlem, en kompis eller en kollega.

- Gör träningen till något roligt. När du har klarat ett uppsatt mål se till att belöna dig själv. Det gäller att hela tiden klappa sig själv på axeln. Känner du dig duktig ökar motivationen att fortsätta.

Oscar Turgut har också tips på hur du kan träna i din vardag. Att ta trappan istället för hissen är ett tips, och att ställa bilen och istället gå till affären eller jobbet ett annat.

– Stå på ett ben när du borstar tänderna eller diskar och gå ut och lek med barnen i snön. Du kan också passa på att träna när dina barn är på träning. Bära matkassar är också bra träning, speciellt för armar och överkroppen, men dela upp varorna i två kassar så att du belastar lika på båda sidor.

Mer läsning

Annons