Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lastbilschaufför kritiserar riksväg 50

– Om två lastbilar möts mellan räckena och en cyklist finns vid körbanan är det bara för cyklisten att offra cykeln och slänga sig över räcket och rädda sitt liv, säger Oskar Martinsson

Annons
Här behövs ett högersvängsfält. Det har Oskar Martinsson, pensionerad lastbilschaufför, jobbat för i många år nu. Utan resultat.

Oskar har kört lastbil i 25 år. Numera är han pensionär. Han bor i Hörken i Ljusnarsbergs kommun.

I många år har han påtalat behovet av åtgärder vid avfarten mot Hörken på riksväg 50, både till Trafikverket som till kommunen. Det handlar både om trafiksäkerhet som om problemet för lastbilarna att klara det långa uppförslutet i Bastkärnsbacken som finns i direkt anslutning till Hörken-avfarten.

– När Trafikverket förra året gjorde omfattande upprustning av vägavsnittet här förbi, de satte upp nya räcken, siktröjde och förbättrade bärigheten vid körbanan, så hoppades jag att nu får vi äntligen ett avfartsfält till Hörken från riksvägen också som jag pratat om så länge. Men nej, det skedde inte.

– Lastbilschaufförerna måste ta fart när de ska upp för backen, annars blir de stående i backen vintertid och det blir trafikstopp. Och ligger det en personbil före lastbilen och personbilen ska svänga höger mot Hörken måste bilen ned i 20 kilometer i timmen innan högersvängen och då är det för sent för lastbilschauffören att få fart på fordonet igen och då blir det bekymmer om det är halt i backen.

Några planer på att bygga ett högersvängsfält i Silverhöjden/Hörken finns inte i nuläget, berättar Jan Berglöf, samhällsplanerare på Trafikverket.

Berglöf känner väl till vägavsnittet på riksväg 50 med avfarten mot Hörken och problemet med uppförslutet i Bastkärn. Men om ett högersvängsfält, eller ett stigningsfält i backen, avhjälper problemen är inte självklart, enligt Berglöf.

– Vi har ett stigningsfält i Hällabacken på riksväg 50 och där har lastbilarna möjlighet att ta fart men de blir ändå stående i backen vintertid så det tycks inte hjälpa med ett stigningsfält.

Diskussioner om problem i Hällabacken förs på Trafikverket, men någon diskussion om åtgärder i Bastkärnsbacken finns inte på Trafikverkets dagordning just nu. Ett problem med att bygga ett stigningsfält i Bastkärnsbacken är just avfarten mot Hörken före backen.

– Med ett stigningsfält efter avfarten så har lastbilen redan tappat fart. Och bygger vi ett högersvängsfält före korsningen blir det svårare för trafik som kommer från Hörken och ska göra en vänstersväng, då måste de köra över två körfält och det är inte en bra lösning.

Att ett högersvängsfält byggs till Hörken är i nuläget inte troligt, enligt Berglöf.

– Jag tar till mig synpunkterna, men regeringen vill just nu prioritera järnväg före väg och en åtgärd som denna, som skulle kosta mellan 10-20 miljoner kronor, ska enligt dessa direktiv i så fall skjutas på framtiden.

Fart. Vintertid är Bastkärnsbacken ett gissel för långtradarchaufförerna som ofta kan bli stående längs med backen vid halka.

Mer läsning

Annons