Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Lindesberg påverkas av låga anbud

Färdtjänst kom aldrig när 92-åriga, gravt synskadade Ingegerd Helander behövde skjuts hem. Nu berättar Vasselhyttans Taxi Buss att det nya avtalet som trädde i kraft i somras ställt till problem även i Lindesberg.

Annons

Tidigare i höst skrev NA om problemen som uppstått med färdtjänsten sedan det nya avtalet trädde i kraft i somras. Även här i Lindesberg är det många som upplever att det skett en försämring.

Vasselhyttans Taxi Buss är en av dem, trots att de själva kört färdtjänst i 15 år.

– Vi upplever att också kunderna känner sig missnöjda med situationen, de kommer in hit och frågar vad det är som har hänt den sista tiden, säger Håkan Einarsson, delägare tillsammans med Anders Södergren.

Enligt dem beror förändringen främst på att en av de nya avtalets aktörer lämnat ett för lågt anbud.

– Det är ett onormalt lågt anbud som inte fungerar ur företagsmässig synvinkel, säger Anders Södergren och berättar att Länstrafiken utgår från en prismatris som söker rätt på det billigaste fordonet när en beställning av färdtjänst görs.

– Ett problem med det är att om det kommer in ett lågt anbud, vilket det gjort i det här avtalet, så tar man hellre hit bilar från Örebro än ger körningen till oss som är här på plats, säger Håkan.

– Sen verkar det inte vara lika viktigt att uppfylla miljökraven, tillägger Anders.

De upplever att just dessa kvalitetskrav som ställs i upphandlingen av färdtjänst mest är för syns skull.

– I slutändan är det tyvärr bara priset som avgör, vi märker i alla fall inte av något annat, säger Håkan.

Men det största problemet med att chaufförerna kommer från Örebro är att de inte hittar.

– Vi som är födda och uppväxta här vet var Grönbo, Björnhammar och Kolsva ligger.

Redan vid förra avtalsperioden kom det in en aktör där problematiken med ett lågt anbud uppstod.

– Det bolaget hoppade av efter ett år eftersom det inte fungerade ur företagssynpunkt, då hade de inte ens såhär låga priser som det finns nu, säger Håkan.

De reagerar starkt på vad som hände Ingegerd Helander tidigare i veckan.

– Det skulle aldrig hända att jag åkte därifrån, om kunden inte är där på minuten så försöker man leta reda på dem, säger Göran Asp, chaufför på Vasselhyttans Taxi Buss.

Både Anders och Håkan håller med.

– Det måste man göra och sedan följer vi våra kunder till porten och ser till att de kommer in ordentligt i hemmet, säger Anders.

– Vi får möta så många fantastiska människor i det här yrket, men vi måste vara medvetna om att när vi hämtar en kund utanför lasarettet så kan vi vara den första de möter efter ett cancerbesked. Då ingår det att man bryr sig, säger Håkan.

Det är dock en service de inte får betalt för.

– Nej, ska man hårdra det så kan man säga att vi har en minut på oss att lämna och hämta kunderna, på den tiden hinner man inte med det. Det är verkligheten.

Nu befarar de att om det fortsätter såhär så kommer det inte vara möjligt för taxibolag, som dem, att bedriva verksamhet på mindre orter, som Lindesberg.

– På en så kort tid har det här skapat en otrygghet som alla förlorar på, säger Håkan.

Men Lisa Bystedt, ansvarig för Länstrafikens beställningscentral, har en annan bild. Hon säger att det huvudsakligen är Vasselhyttans Taxi buss som får körningarna inom färdtjänst i Lindesberg.

– I de fall vi tar upp en bil från Örebro så beror det antingen på att fordonen är upptagna i Lindesberg alternativt att körningen skall gå till Örebro från Lindesberg och om det då finns ett billigare alternativ i Örebro så väljer vi det, säger hon och tillägger:

– Men det är väldigt sällan vi behöver göra det. Vi försöker ta hänsyn till miljön och inte skicka bilarna kors och tvärs i länet.

Hon vet inte vad

som gick fel när Ingegerd glömdes bort men Lisa Bystedt berättar att det inte är upp till chauffören att bestämma att den bommat en hämtning.

– Grundförutsättningen för de som kör färdtjänst är att de ska hämta och lämna kunden vid porten. Finns det ingen där när chauffören kommer fram så får de först eftersöka kunden, titta runt, det kan till exempel finnas flera portar. Sen måste de ha en dialog med oss innan de åker därifrån.

Enligt henne är det inte i Lindesberg de haft problem med färdtjänst sedan det nya avtalet trädde i kraft.

– Det fungerar bra i Lindesberg, visst kan allt förbättras men det är absolut inte där vi har de största utmaningarna.

Mer läsning

Annons