Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

McDonalds-kampanj i Örebro kritiseras

McDonaldsägaren i Örebro ifrågasätter nu varför örebroarna inte vill skänka mer pengar till behövande – via snabbmatkedjans menyer.

Annons
Magnus Pojen äger McDonalds-restaurangerna i Örebro.

I den lokala kampanjen ”Bjud någon hungrig på mat” uppmanar McDonalds i Örebro sina gäster att ”köpa lite extra mat när du beställer – då skänker du det till någon som behöver det”.

Men den årsfärska kampanjen har inte blivit någon succé än så länge. På Facebook konstaterar Magnus Pojen, ägare till restaurangerna i Örebro, i ett inlägg under söndagen: ”Det är synd om dom som inte har. Många säger att det är bra att McD gör något men i januari så gav bara 5 st av alla er där ute. Konstigt enligt mig”.

Inlägget har skapat reaktioner, många negativa och riktade mot McDonalds som företag. ”McDonalds som är så rika, kunde ju skänka mat i stället”, skriver en person i en motkommentar på Facebook.

Nu svarar Magnus Pojen NA om den känsliga diskussionen.

– Självklart blir jag ledsen när jag läser vad som skrivs. Det är tråkigt när människor nedvärderar något som har en god mening. Sedan bryr jag mig inte ett dugg om folk tycker att McDonalds mat är skit, äcklig eller så. Det här är enbart en god handling, säger han.

Tillsammans med Per Helgesson, på organisationen Ria Dorkas som jobbar med hemlösa och behövande i Örebro, har Pojen skapat kampanjen, där maten körs ut en gång i månaden.

– För varje Big Mac och kompani som säljs för 66 kronor, samma pris som vanligt, går ett mål mat till Ria Dorkas. Maten hämtas och körs ut av Ria Dorkas som bestämmer vilka som ska få menyn. Så det enda jag gör är att jag distribuerar, säger Pojen.

Med tanke på hur mycket pengar McDonalds drar in verkar många tycka att du borde bidra med mer?

– Så är det alltid. Det är för jävligt. Människor verkar tro att jag badar i pengar. Jag brukar svara att läsa mitt bokslut. Sedan går jag inte in i de här diskussionerna med människor som redan är starkt negativa. Det leder ingenstans. Om vi skulle lägga ner den här kampanjen, så skulle säkert många tycka att det också är fel. I det här fallet står jag för var 20:e meny som köps, och målet är att minst hundra menyer ska vara sålda i Örebro under februari. Det är bara tre per dag, säger Pojen och fortsätter:

– Som jag sa tidigare är det här en bra grej. Du kan tycka vad du vill om McDonalds men ändå vara med och stötta. Du kan gå in och köpa Big Mac och kompani, säga ”I´m sharing” och strunta helt i maten på brickan, avslutar han.

Vad tycker du om kampanjen? Kommentera artikeln!

Magnus Pojens inlägg på Facebook.

Mer läsning

Annons