Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Norr-kommunerna arbetar olika med stöd till konsumenterna

Jobbet med konsumentvägledning läggs upp på helt olika sätt i norra länsdelens kommuner. I Ljusnarsberg har man valt en defensiv modell, utan aktiv information ute i samhället.

Annons

Där finns endast en upplysningstjänst per telefon två timmar på måndagar. Uppgiften är utlagd på en bibliotekarie.

–  Det är den volym vi beslutat om. Och det är inte varje måndag som någon ringer, säger Anders Nordlund, bildningschef och ansvarig för tjänsten.

– Att samköra med Lindesberg vore en möjlig lösning, men inget vi har diskuterat.

Ljusnarsberg har många invånare som är skuldsatta, och många som har försörjningsstöd.

Ingemar Javinder (S), ordförande i sociala utskottet, konstaterar att behovet av vägledning finns. Men politikerna har inte räknat på om det kanske skulle löna sig att satsa helhjärtat på konsumentvägledning.

– När rapporten om skuldsatta kom hade vi det uppe till diskussion, men tog det inte vidare på det sättet.

– Vi har ju en ny period nu och kanske är det dags att väcka frågan igen, säger Ingemar Javinder.

Nora och Hällefors har gemensam konsumentvägledare, Annika Billock. Hon har tio timmar per vecka avsatt till detta. Men telefontiderna går inte att hitta på kommunernas hem-sidor.

–  Jag får färre ärenden numera, det tror jag beror på att folk är så duktiga på att själva söka information på nätet, säger Billock.

Mer läsning

Annons