Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu breddar han sitt företag- på höjden

Många flygtimmar med kontrollpanelen på magen gör att Per Nilsson känner sig säker som pilot på marken. Därför åtar han sig flygfotografering.

Annons
Teknikintresserad. Per Nilsson har konstruerat och byggt en farkost som han flygfotograferar med. Bland annat fotodokumenterar han husbyggen och industrier.Foto: Peter Eriksson

Per ställer upp bildskärmen på ett stativ. Här ser man samma sak som systemkamerans objektiv. Kameran är gyroupphängd för att alltid kunna ta vågräta bilder.

De sex rotorbladen snurrar runt och 6,3 kilo farkost stiger uppåt, drygt femtio meter. Röda och vita ledlampor blinkar för att drönaren ska gå att upptäcka på långt håll. Ett stort träd skymmer för ett ögonblick sikten.

– Jag måste kunna se den hela tiden, sådana är reglerna, säger Per.

Han tar sina bilder och några minuter senare landar drönaren. Två nyfikna barn och en man kommer fram och ställer frågor. Så visst drar han uppmärksamhet till sig.

Per Nilsson gjuter helikopterskal, skärmar- och spoilervingar till bilar samt vingar till vindkraftverk i sitt enmansföretag Nilsson Composite i Fjugesta.

Först bygger han en form i kompositmaterial och därefter lägger han i en glasfiber- eller kolfiberväv. Den ger styrka åt en tvåkomponents epoxy-plast som är fri från lösningsmedel. Kompositen gör konstruktionen stark och lätt. Per förklarar att det ständigt är en jakt på att minska vikten i olika konstruktioner.

– Den här drönaren som jag byggt är eldriven och har en operativ flygtid på 10 minuter. Jag har byggt och designat allt utom elektroniken.

Som konstruktör är Per inne på sin tredje version. Han startade för ett och ett halvt år sedan. En uppskattning av byggkostnaden med tid och delar landar på cirka 200 000 kronor. Transportstyrelsen har sedan beviljat ”tillstånd till verksamhet med obemannat luftfartyg”.

– Alla bilder ska granskas av försvarsmakten så i början skickade jag in alla bilder som kunder skulle ha. Men nu har jag fått sjävgranskningsrätt för spridning av flygbilder, berättar Per.

Men finns det broar, kraftstationer och radiomaster med på bild så måste de in för granskning. Bildkvalitén är bra men Per skull vilja ha den ännu bättre.

– Målet är att köpa en fullformatskamera.

Han tänker utveckla farkosten så den blir bättre på att ta både foto och rörlig bild. Och kameraupphängningen, gyrot, ska utvecklas.

Han dokumenterar bland annat Lekebergsbostäders nybyggen och har filmat våtmarker i Värmdö åt Världsnaturfonden.

– Jag kan göra alla former av inspektioner på industrier. Och med en värmekamera kan en marknad för energibesiktning av hela hus bli möjlig.

I sina planer för framtiden funderar Per även på besiktningar av stora elektriska installationer och högspänningsutrustning som till exempel ställverk.

bildskärm. Här syns det som kameran ser.
Nyfikna. Per Nilsson svarar på frågor om sin drönare från syskonen Felicia och Vincent Romell.
Drönare. Per Nilsson, Nilsson Aerocams.

Mer läsning

Annons