Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nu ska Virginska skolansbetygsättning granskas

Betygen har höjts av två rektorer. Nu kommer en utredning av betygssättningen starta.

Annons

Tre lärare slog larm i lördagens NA: Flera betyg de satt har höjts av två rektorer på skolan. Icke godkänt, IG, höjdes till godkänt, G, på lösa grunder, menar lärarna.

Thomas Esbjörnsson (S) är högsta ansvariga skolpolitiker i Örebro kommun och tycker att vad som skett på Virginska är märkligt:

– Det är naturligtvis felaktigt. Det är lärarnas uppgift att sätta betyg, inte rektorernas.

Men en av rektorerna hävdar att hon agerade som lärare och att betygen kunde höjas efter en så kallad prövning?

– Det är just det jag menar. Jag tycker att det är väldigt konstigt att en rektor själv prövar vissa elever. Det behöver man ändra på.

Du är tydlig där?

– Ja, eftersom det här inte är något svårt.

Hur kommer du att gå vidare?

– Den här frågan sorterar under gymnasienämnden och jag är säker på att förvaltningschefen Johan Svedmark kommer att sköta detta.

Redan i går, måndag, träffade Johan Svedmark Virginskas gymnasieenhetschef Christina Thunberg. Han informerade om att en utredning av betygssättningen kommer att starta.

– Vi drar i gång den direkt, säger han till NA och poängterar att det är en myndighetsutövning att sätta betyg och att det är viktigt att det går likvärdigt och rättssäkert till.

Ser inget fel

Christina Thunberg kan inte se att något har varit fel i fallet med rektorn som gick in och prövade flera elever i engelska.

– Vi såg inte att det skulle kunna vara ett problem. Jag har inte haft en tanke på att det skulle kunna uppfattas som fel, säger hon.

Hur själva prövningarna har gått till saknar hon närmare kunskap om. Det är oklart om de skett muntligt eller skriftligt. Gymnasieenhetschefen menar att det antagligen har varierat från elev till elev, beroende på vad eleven behövde redovisa.

Hon säger också att Virginska skolan jobbat hårt med att öka måluppfyllelse de senaste åren, det vill säga att alla elever ska vara godkända.

– Det har varit ett av skolans gemensamma mål som vi lyft fram. Vi har försökt komma bort ifrån ett synsätt där problemet ligger hos eleven hela tiden. Vi som är lärare har resurser att hjälpa eleverna på en mängd olika sätt.

Dessutom vill hon framhäva att det inte är reglerat hur en prövning ska gå till.

– Jag har litat på att de prövningar som gjorts har följt kursplanens mål och betygskriterierna.

Mer läsning

Annons