Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nyckelpersoner inomKFÖ ska bli granskade

Alla nyckelpersoner på Örebro kommuns fastighetsavdelning, KFÖ, som hanterar stora volymer eller summor ska granskas nästa år.
– Vi ska titta på ett stickprov av fakturor och granska på plats att jobbet är gjort för att se om det finns någon systematik av eventuella oegentligheter, säger förvaltningschefen Åsa Bellander.

Annons

NA:s granskning av Örebro kommuns fastighetsavdelning i våras avslöjade flera brister. Den bilden stärktes av ett revisionsföretag som lämnade en rapport om KFÖ i höstas. Nu föreslår förvaltningen att en omfattande granskning ska göras av flera personer inom KFÖ.

Färdig nästa år

Enligt Åsa Bellander gäller det alla i förvaltargruppen, alla chefer, några personer inom byggadministration samt några inom fastighetsservice. Totalt ett 30-tal personer. Målsättningen är att granskningen ska vara färdig under nästa år.

– Vi behöver hjälp med det här från kommunledningskontoret så att man inte behöver granska en kollega, säger Åsa Bellander.

Rutinerna i beställningsprocessen ska ses över och förbättras.

Fastighetsnämnden har dessutom bett om pengar för att anställa två assistenter på KFÖ, så att rutinerna kring dokumentation och arkivering blir bättre.

Riktlinjer

Kommunfastigheter ska ta fram särskilda riktlinjer för mutor, och förvaltningsledningen kommer tillsammans med de anställda att diskutera var gränserna går.

– Det spelar ingen roll vilka papper man har om man inte har ett förhållningssätt, säger Åsa Bellander.

KFÖ ska också jobba för att kunderna, det vill säga de som jobbar i skolor, äldreboenden och andra lokaler som KFÖ förvaltar, ska bli nöjdare.

Fastighetsnämnden fattar beslut den 22 december.

Mer läsning

Annons