Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pensionärer kör som aldrig förr

Aldrig har så många över 65 år haft körkort i Sverige.
– Att förbjuda mig att köra vore som att strypa mig, säger Arne Rudström, 87 år.

Annons
Arne Rudström, 87, tycker inte det är givet att äldre människor utgör en fara i trafiken.

Antalet äldre förare ökar för varje år. Sedan år 2000 har antalet förare i Sverige över 65 år ökat med en halv miljon. Det är den ålderskategori som ökat mest i Transportstyrelsens statistik. Följt av åldersgruppen 45 till 64 år som har ökat med närmare 160 000 personer.

Ett av fyra körkort var vid årsskiftet utställt på personer 65 år eller äldre. Förra sommaren meddelade Transportstyrelsen att ett hälsotest för äldre bilister skulle bli för dyrt i förhållande till ”vad det skulle ge”. Transportstyrelsens chefsläkare, Lars Englund, uttryckte till TT i januri i år att 10 000-tals fler äldre borde få körkortet indraget till följd av demens och stroke.

Arne Rudström, 87 år, är en av dem över 65 som fortfarande kör bil. Att äldre skulle vara en speciellt stor riskgrupp är något han avfärdar.

– Det finns många andra risker. Det är inte självklart att äldre är problemet. Det är mest fördomssnack.

När NA träffar Arne i hans hem i Fjugesta myntar han begreppet ”pysselkörning”.

– Äldre måste få köra för sina grundläggande behov. Att ta sig i närområdet till affären, vänner eller hembygdsgården, säger han.

Arne menar att de äldre förarna är självreglerande. De tar inte onödiga risker. Äldre kör inte gärna i mörker, i oväder eller för långa sträckor.

– Det är så vi gamla fungerar, säger Arne.

När äldre bilister diskuteras ställs de ofta mot sin motsats: De unga förarna. De äldre med sämre fysik men större erfarenhet kontra de unga med snabb reaktion men större risktagande.

– Yngre män är mer riskbenägna, säger Erik Risberg, chefskonsulent på NTF, Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande.

– Det är inte helt taget ur luften, man kan gräva i statistiken om man vill få fram det. Men vi ska inte generallisera där heller, säger Erik.

Arne tog körkort när han var runt 25. Han erkänner att han som ung tog vissa risker.

– Hur överlevde jag den tiden? skrattar han.

Arne tror inte alla äldre skulle klara ett förarprov i dag. Det skulle inte vara av okunskap utan i så fall bero på byråkrati och paragrafrytteri, menar Arne som slår ner på dagens poängsystem vid förarprov.

– Som gammal kan du inte bli olärd, resonerar han.

Att ta körkortet från en äldre är ett känsligt ämne att rota i, slår Arne fast. Och tonen känns igen även hos NTF.

– Vi är för allt som höjer trafiksäkerheten. Samtidigt är det en stor inskränkning att bli av med körkortet. Jag unnar alla att köra bil. Det är ingen enkel fråga, säger Erik Risberg, NTF.

Mer läsning

Annons