Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polis med hundar söker efter kvarlevor

På morgonen fortsatte sökandet efter de omkomna i Herculesolyckan. Framför allt handlar det om sökande med hundar – den metod som är mest effektiv när det gäller att hitta omkomna.

Annons

Fler hundar kommer under dagen att flygas in till området.

Ett 20-tal poliser kommer att med hjälp av lavinhundar att söka efter kvarlevor under dagen.

- Kropparna ligger under snö. Några av de delar som hittades på lördagen hittades relativt grunt under snöytan, säger Börje Öhman, informationschef på polisen i Norrbotten till TT.

De kvarlevor som hittades i går har förts till Kiruna sjukhus.

- De kommer senare att föras till Umeå med hjälp av en begravningsbyrå. Där ska identifieringen ske vid rättsmedicinalverkets enhet, säger Börje Öhman.

SpecialenhetPolisens specialenhet för identifiering av kroppar, DVI-enheten från Umeå, är på plats i Kebnekaise.

DVI står för disaster, victim, identification, alltså katastrof, offer, identifiering.

Statens haverikommission, som ansvarar för utredningen om olycksorsaken, arbetar också i området under dagen.

Påverkar turisterSvenska turistföreningen (STF) räknar med att turismen kring Kebnekaise kommer att påverkas av avspärrningar med anledning av Herculesolyckan. Nya bokningar styrs nu om och föreningen hoppas slippa så kallade "katastrofturister".

- Nu lägger vi allt fokus på att stötta räddningspersonal på plats. Stationen är full med räddningsfolk och vår personal deltar i arbetet. Därför har vi inte hunnit reflektera så mycket över hur turismen kommer att påverkas, säger Magnus Ling, vd och generalsekreterare på STF.

OlycksorsakChefen för de norska Herculesflygen, Trond Sölna, säger att piloterna troligen flög utan autopilot. Det kan ha varit en av orsakerna till olyckan.

Planen var att de skulle använda möjligheten att flyga taktiskt om vädret tillät det, säger överstelöjtnant Trond Sölna till Aftenposten.

Att flyga taktiskt innebär att flyga på lägre höjd, längs konturerna av landskapet, ofta utan autopilot.

Polisen räknar med en ganska långvarig insats, och ett av problemen är just lavinfaran.

- Det är någonting som man hela tiden tar i beaktande i det här arbetet, vi har personal med alpin kompetens som gör den bedömningen. Det måste vi ha så att vi inte utsätter personalen för risker, säger Börje Öhman.

Personalstyrkan kommer fortsättningsvis att vara mindre.

TT

Mer läsning

Annons