Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Populära lekland granskas

Hundratusentals barn besöker varje år kommersiella lekland. Branschen expanderar kraftigt vilket också lockat till sig oseriösa aktörer.

Annons

Efter flera allvarliga incidenter ifrågasätter Konsumentverket nu säkerheten och inleder en granskning. Landets inomhusnöjesparker har blivit omåttligt populära utflyktsmål som fått familjer att vallfärda. För omkring hundra kronor kan barnen stimma i några timmar bland färgglada hoppborgar, rutschkanor och oändliga bollhav.

– Alla barn gillar inte idrott, men alla barn gillar att röra på sig och leka, säger Joakim Gunler, vd för Leos lekland med bas i Norrland.

Gunler startade sitt första lekland 2006 i Luleå. I dag har det vuxit till en kedja som omfattar elva anläggningar i Sverige och Norge. En annan aktör är Lek- och buslandet som har lekland på två platser i Sverige. Omkring 130 000 barn besöker dem varje år. Men leklandsboomen har också öppnat för många oseriösa aktörer, säger Emon Maasho, vd på Barnleken som driver Andys lekland.

– Många tror att det bara är att slänga in lite miljoner och så rullar det av sig självt. De ser en möjlighet att tjäna snabba pengar och investerar inte i säker utrustning. Det straffar alla i branschen.

Med många barn på samma ställe kan lekandet gå rejält snett. Konsumentverket har hittills fått in sex anmälningar mot lekland rörande allt från mindre olyckor till skallfrakturer. Men mörkertalet befaras vara stort och verket ska nu granska säkerhetsrutinerna på alla svenska lekland. I början av nästa år räknar Konsumentverket med att redovisa granskningen.

Mer läsning

Annons