Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Postleden lyftes fram på Vildmarksmässan

Bergslagen har mycket vildmark. I helgen fanns turistbyråerna på plats på den stora Vildmarksmässan i Älvsjö för att locka fler besökare att upptäcka den.

Annons
Ny profil. På Vildmarksmässan fick besökarna stifta bekantskap med den nya grafiska profil som invigdes vid en kickoff häromveckan (se bilden).Arkivfoto: Sofia Gustafsson

De senaste årens nya cykelleder var något man slog ett slag för.

– Mountainbike, men även annan cykling, är inne nu så det puffade vi lite extra för, berättar Ken Karlsson på turistbyrån i Kopparberg som var med på mässan.

Turistbyråerna i norra länet samarbetar för att marknadsföra begreppet Bergslagen. På mässan delade man monter med utställare från andra delar av Örebro län.

– För vår del var det mycket guldvaskning vi visade upp. Det drar mycket folk. Intresset är större än någonsin, med flera program på kanaler som Discovery. Jag har aldrig varit med om något liknande, säger Ken Karlsson som varit med på mässan ett femtontal år.

Naturintresserade barn-familjer är en viktig målgrupp att nå. Men även pigga pensionärer är på frammarsch.

– Om fjorton dagar ska vi testa en ny mässa i Uppsala för 60+ och i april är den i Örebro för samma målgrupp, säger Ken Karlsson.

En nyhet som lyftes fram under helgen är den nya Postleden som ska knyta ihop Bergslagsleden med Silverleden och som ska invigas i sommar.

Även Bergslagsklassikern har rönt uppmärksamhet runt om i landet.

– Det sprider sig att den finns. Den är på väg att växa, säger Ken Karlsson.

Mer läsning

Annons