Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så blir nya bussnätet

Här ser du Örebros nya busslinjenät. Med nya bussnummer, ny linjesträckning och tätare turer. Allt kommer att börja rulla den 1 april.

Annons
Så ser det nya stadsbussnätet ut. (obs! vänta tills sidan har laddat färdigt innan du klickar på kartan.)

Det blir mycket nytt att tänka på för bussresenärerna i vår. Arbetet bakom har pågått sedan 2008 och skulle egentligen ha kommit igång den första oktober förra året. Men det fick skjutas upp till den 1 april.

Byter nummer

Då får Örebro 14 nya busslinjer. Nummer 1–8 och nummer 21–26.

– All erfarenhet säger att när man drar igång ett nytt system så ska man glömma det gamla. Därför valde vi att helt byta nummer på bussarna, säger Bo Fredriksson, ansvarig för kollektivtrafiken i Örebro kommun.

De låga bussnumren (1–8) är stomlinjer som kommer att trafikeras med långa ledbussar för att ta så många resenärer som möjligt.

Sex stora områden

De kommer att trafikera sex stora områden: Bricke-backen, Karlslund, Björkhaga, Mellringe, Lundby och Hovsta. Det kommer att gå två busslinjer till och från de områdena, med olika nummer och lite olika sträckning.

– Vi kan ta linje 1 och 2 som exempel. Båda startar i Lundby. Nummer 1 kommer att gå förbi Resecentrum medan 2:an går via Hertig Karls allé snabbaste vägen till Våghustorget, säger Bo Fredriksson,

Kortare sträckor

De tvåsiffriga bussnumren, 21 till 26, kallas för stadslinjer och trafikerar de kortare sträckorna i stan. Dit hör Tybble vårdcentral, Naturens hus, Rynninge, Mosås, Mariebergs köpcentrum och Lillån.

Bakgrunden till det enorma busspusslet har NA skrivit om tidigare. Det handlar både om en ny upphandling av busstrafik i stan, som företaget Nobina (Swebus hette det när avtalet skrevs) tog hem. Men det har också föregåtts av en genomlysning som gjordes av bussituationen för tio år sedan. Där konstaterades att Örebro på sikt skulle vara i stort behov av en rejäl utbyggnad av linjer och bussar.

Satsa på kollektivtrafiken

– Stan växer med nya bostadsområden och det var dags att göra en kraftig förbättring. Vill man minska bilåkandet så måste man också satsa på kollektivtrafiken. En effekt av det nya nätet blir att bussarna kommer att gå betydligt oftare, säger Fredriksson.

– En annan effekt är att tabellskiftena bara kommer att bli två gånger om året i framtiden. Det blir en sommarturlista som gäller från den1 april och en vinterturlista, från den 1 oktober.

– Där sparar vi en del pengar, säger Fredriksson.Tex Kihlström är trafikchef på Nobina, företaget som kör bussarna. Sammanlagt har han 230 busschaufförer ute i trafik. Just nu går alla en kortare utbilding.

Är det aktuellt med nyanställningar?

– Nej, inte i sommar, men till hösten behövs 15 till 20 nya chaufförer.En framkomlighetsgrupp har också varit delaktig i projektet. Till exempel har man varit ute och provkört linjerna. Tex har tagit del av synpunkterna och berättar att det finns en del flaskhalsar:

– Trädgårdsgatan är en sådan. Där kommer det att bli trångt. En möjlighet att minska biltrafiken är att öppna Skebäcksbron så attbilisterna väljer den vägen.

Där håller Bo Fredriksson helt med:

– Vi börjar så här. Visar det sig att det blir problem på Trädgårdsgatan så får vi tänka om. Vi kommer säkert att få göra flera justeringar.Ett litet problem är att precis när det nya bussnätet ska träda i kraft så börjar ombyggnaden av Järntorget. Därför kommer inga bussar att gå över Storbron via Järntorget, och bara två linjer över Drottninggatan.

– Det är tillfälligt, när hösttabellen börjar den1 oktober så kommer bussarna att rulla där, säger Bo Fredriksson.

Fotnot: kartan finns även i stor version i dagens NA.

Mer läsning

Annons