Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Småskalig meteorologi

Artikel 0 av 300
Väderskolan
Visa alla artiklar

Åker från jobbet en klar och kall kväll och får skrapa bilrutor. Hårdast sitter islagret på den sluttande vindrutan som exponeras mest upp mot fri himmel och gör den största värmeförlusten.

Annons

Från sidorutorna är förlusten mindre, där är det mer lättskrapat.

Väl hemma börjar dimmoln breda ut sig och temperaturen stiger från 18 minus till bara -13. Tänker då att jag kanske slipper skrapa nästa morgon och se, rutorna är isfria.

Vid morgonduschen är jag först uppe i huset, det finns bara kallt vatten. Jag känner ett kallt luftdrag ur kabinen, vad är detta? Det liknar den kalla vindil man känner före en regnskur och jag har lärt mig att den beror på att de fallande dropparna för med sig kall luft ner ur molnet. Det måste vara fel, i rören finns ju ingen luft. Det är snarare så att dropparna stjäl värme ur luften i badrummet för att avdunsta och det blir ett kallras.

Dags att revidera grundläggande meteorologiska kunskaper?

Så har vi den fuktiga luften i badrummet som kondenserar till droppar på spegeln och toalettens vattentank. Jag minns när en kollega som studerade energisnåla hus berättade att förlusten av energi var större än vad man hade beräknat. Efter ett tag kom man på att värmen överfördes till nämnda vattentank och sedan helt enkelt spolades ut ur huset!

Alla artiklar i
Väderskolan

Vädret: På väg mot 20 grader

På SMHI prognoserar man friskt.

Fyra meter höga snövallar

SMHI:s väderkrönika.

Annons