Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SOS ger sköterskan skulden

Sköterskan som tog emot samtalet från den 23-årige mannen som hade larmat SOS på morgonen i slutet på januari har blivit uppsagd. Ingen ambulans skickades och 23-åringen avled av en brusten mjälte. Sköterskan följde inte rutinerna och hanterade fallet fel.

Annons

Tidigt på morgonen den 30 januari i år ringde den 23-årige mannen SOS Alarm upprepade gånger och bad om ambulans. Han hade svårigheter att andas och tappade medvetandet flera gånger under samtalen. Men sjuksköterskan tyckte inte att symptomen lät tillräckligt allvarliga, så ingen ambulans skickades. Senare på morgonen hittades mannen död med en brusten mjälte. Sjuksköterskan sades upp och mannens familj polisanmälde händelsen.

Tre klagomålSköterskan hade minst tio års erfarenhet och hade jobbat för SOS Alarm i drygt ett år. Under det året hade bolaget fått in tre klagomål på sköterskan från olika hjälpsökande. SOS Alarm har gjort en lex Maria-anmälan men lägger all skuld på sköterskan. Han följde inte rutinerna utan hanterade fallet på fel sätt, anser bolagets vd Johan Hedensiö. Han har tidigare sagt att en ambulans borde ha skickats i ett tidigt skede. Sjuksköterskan vände sig även till en landstingsjourläkare som försökte få telefonkontakt med 23-åringen utan att lyckas. Men även det var fel agerat. I Stockholms län, där 23-åringen bodde, har SOS Alarm tillgång till en egen läkare dygnet runt.

Mer läsning

Annons