Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Väder och parkering avgör cityhandeln

För vissa gick det riktigt bra 2014. Andra har haft det kämpigare. Nu vill City Örebro bli bättre på att analysera sina aktiviteter, så att man gör rätt saker för sina medlemsföretag.

Annons
David Fhager, butikschef Stadium i city.

Vädret, attraktiva evenemang i city och parkeringsfrågan är de tre områdena som påverkar handeln i centrum allra mest. Det anser flera av handlarna.

En butik som påverkas av vädret är Stadium, enligt citybutikens chef David Fhager, som just börjat plocka upp våraktuella produkter.

– I stället för varma jackor, det som brukar gå mest i slutet av året, har vi sålt mycket träningskläder. När vi summerar december så slår vi 2013, så det är vi nöjda med. Visst var det oroligt i början av månaden men sedan kom vi i kapp i slutet. Sista veckan före jul kom kunderna till oss, säger David Fhager, som ser att ett fortsatt starkt intresse för träningsmode är något som gynnar dem.

– Vi är väderberoende, så när hösten var lång och varm var det tunna jackor som sålde. Vårt önskeläge är snabba, tydliga väderbyten. Nu vill vi snart ha vårvärme.

Stina Storm på City Örebro menar att det är en splittrad bild som träder fram när hon undersöker hur det gått för handlarna i city under 2014. Några har haft bra handel, inte minst vid jul, medan andra haft ett tuffare år, och en tuffare julhandel. Presentkort i julklapp är något som räddar många butiker nu i januari.

Nu planerar City Örebro att köpa in ett speciellt redovisningssystem för att få fram korrekta siffror för hur handeln ser ut. Anledningen är att man vill ha ett bra analysverktyg så att man tydligt ser om de aktiviteter som ordnas verkligen ger ett positivt resultat för handeln.

Mer läsning

Annons