Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vedevåg får vänta på tågstopp

Målet: Att till år 2020 fördubbla antalet resande som tar tåget istället för bilen.
Idèn: Tätare och regelbunden trafik. Attraktiva och lättillgängliga pendlarstationer.
Problemet: Flera inblandade parter med olika möjligheter att påverka processen.

Annons

Länstrafiken sköter tågen och siktar på entimmestrafik på regelbundna tider mellan Borlänge och Örebro. Resenärer i Storå, Lindesberg och Vedevåg ska alltså kunna kliva på tåget var 60:e minut. Detta hoppas man kunna genomföra till tidtabellsbytet i december 2011.

Men om tågen då också stannar i Vedevåg är högst osäkert. För detta krävs att ena spåret flyttas och en ny plattform byggs mellan spåren. Det jobbet ligger på Banverket som i dag varken har planerat eller avsatt pengar för det. Det kan alltså dröja längre än två år.

Nytt resecentrum

Kommunen ligger dock i startgroparna för ett nytt resecentrum vid den blivande stationen i Vedevåg. Här ska finnas pendlarparkering och angöringsplats för två linjebussar. Gång- och cykelbana till väg 249 ska också byggas. Redan i vår kommer nuvarande vägs bärighet att undersökas.

I Lindesberg planeras en större förändring av hela området runt stationen. En ny plattform med direktkontakt mot bussplanen ska byggas. Dessutom ska den gamla tunneln ersättas med en handikappvänlig. Frågan är bara var den ska ligga.

Två alternativ finns, ett i ungefär nuvarande läge och ett vid norra änden av den nya plattformen. I bägge fallen handlar det om att göra sluttande ramper som komplement till trappor och hissar.

Till detta kommer en pendlarparkering för drygt 100 bilar, antingen längs spåret vid Banvägen eller på gräsytan framför Källgården.

Området snyggas till

Stadsarkitekt Per Granlund vill också snygga upp hela området:

– Det ska kännas välkomnande att komma till Lindesberg. Stationshuset och gatumiljön runt måste knytas ihop med parken och stråken in mot centrum.

Även om det dröjer innan Banverket kommer till skott, är kommunen beredd att påskynda de delar i projektet som den kan påverka.

– Det här projektet är en prioriterad fråga, säger kommunalrådet Anders Larsson, C.

I mars ska den förstudie som under veckan presenterats vid två samrådesmöten för allmänheten, lämnas över till Banverket.

Men det kan ta tid innan projektet får pengar förklarade Banverkets representant Angelica Persson:

– Ni slåss om samma pengar som många andrat runt om i landet. Jag kan inte ge några löften inför framtiden, sa hon.

I projektet ingår också ett 750 meter långt mötesspår i Gusselby.

Vad det hela beräknas kosta sades inte vid samrådet. Det handlar om en samfinansiering mellan Banverket och kommunen där också bidrag från EU har en viktig roll.

Mer läsning

Annons