Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Yrkesförare kräver bättre väghållning

Det är besvärligt i de hala backarna i Örebro län, speciellt för långtradarna. Åkeriföretagen och polisen vill ha bättre skötsel av utsatta backar som den vid Finnerödja, Silverhöjden och Hällabacken.

Annons

Jocke Larsson vd för Sveriges Åkeriföretag Öst, där Örebro län ingår, anser att skötseln ska hårdprioriteras.

– Det är ekonomiskt förkastligt att transporter står stilla flera timmar på grund av att backen inte är körbar. Backar som den i Finnerödja är det återkommande problem med och där måste extra insatser sättas in.

Allt hänger inte på VägverketFredrik Brokvist på Vägverket säger att extra insatser redan sker och att ytterligare förbättringar diskuteras både för Finnerödjabacken och andra, likaså möjligheten att leda om trafiken på andra vägar.

– Visst kan skötseln bli ännu bättre men allt hänger inte på Vägverket, säger Fredrik Brokvist.

Hur menar du?

– Det finns långtradare med väldigt dåliga däck och som är helt fellastade. Där behövs en skärpning. I vissa fall är det svårt nå ut med information, inte minst till transportföretagen i utlandet.

Jocke Larsson anser också att många utländska transporter har dåliga däck och en konstruktion av lasten som inte är avpassad för svenska vintervägar.

Han menar att bristande skötsel av backar ändå är det stora problemet.

– Men visst kommer svenska vintervägen som en chock för vissa chaufförer från utländska företag.

– Vi försöker nå ut med information om allt från situationen på vägarna till att chaufförerna måste ha med varma kläder. Trafikfrågor är i hög grad också något för gränskontrollen att informera om.

"Borde gå att planera bättre"

Dan Hjertstrand, vid trafikpolisen i Örebro län, anser att bättre skötsel med specialinsatser vid dåligt väglag är vad som behövs.

– Problemen uppstår varje vinter.

– Man kan tycka att intensivare plogning, sandning och annat vid de utsatta backarna skulle gå att planera bättre. Som det nu är blir det ibland väldigt långa stopp och köer.

Vad innebär det för polisen?

– Att vi behövs för övervakning och omdirigering. Det gör att vi får prioritera den uppgiften på bekostnad av annat.

Värmeslingor har provats i Jönköping, i den så kallade Göteborgsbacken, vid avtaget mot Göteborg.

– Det är inget vi planerar att prova i Örebro län. Värmeslingorna i Jönköping drivs med hjälp av fjärrvärme och det är kostsamt. Men den backen har varit så utsatt att det ansågs nödvändigt, säger Fredrik Brokvist.

Halkiga backar

Det här är de backar i Örebro län som Vägverket, polisen och Åkariföretagen beskriver som de mest utsatta i vinterväder:

Backen vid Finnerödja.

Hällabacken, norr om Lindesberg.

Silverhöjden nära länsgränsen mot Dalarna.

Vissa problem finns också vid:

Brattebo mellan Askersund och Motala.

Bodalsbacken, mellan Karlskoga och Kristinehamn.

Mer läsning

Annons