Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Allt svårare använda kontanter i Örebro län – drabbar äldre, nyanlända och småföretag

Länsstyrelsen i Örebro län konstaterar att länsbornas tillgång till grundläggande betaltjänster blivit allt sämre.

I slutet av 2015 slutade flera av Handelsbankens kontor i länet att hantera kontanter, konstaterar länsstyrelsen i sin rapport. Flera av länets banker som hanterar kontanter har också dragit ned på tiderna då kontanter tas emot. Det här är en utveckling som fortsatt under 2016.

De som drabbas hårdast är framförallt äldre, funktionsnedsatta, nyanlända, föreningar och småföretag

Det här ställer till problem, inte minst för det stora antalet asylsökande och nyanlända.

Även föreningar och små företag har problem med att kunna sätta in sina dagskassor på bankkonton. Insättningsautomater finns i Karlskoga, Kumla och Örebro, men långa avstånd i kombination med begränsade öppettider gör att många har en sämre tillgång till den tjänsten.

Bäst är tillgängligheten till betaltjänster på de orter som har lokala sparbankskontor, alltså framför allt i norra länsdelen.

Utvecklingen att fasa ut kontanthanteringen går snabbt, och det gör att många har svårt att hänga med. En enkät visar att okunskap är en vanlig anledning till att inte använda digitala betaltjänster, eller att man inte litar på tekniken.

Länsstyrelsen i Örebro talar om ett digitalt utanförskap. För att råda bot på det har personal från länsstyrelsen bland annat deltagit i olika mässor. Tillsammans med pensionärsorganisationer och föreningen Hela Sverige ska leva har de på plats erbjudit människor praktisk hjälp att komma i gång med den digitala tekniken för att kunna sköta sina bankärenden.

Josefine Eklund, Länsstyrelsen i Örebro län säger i ett pressmeddelande att de som drabbas hårdast är framför allt är äldre, funktionsnedsatta, nyanlända, föreningar och småföretag.

Här kan du läsa hela rapporten om bankjänster.