Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anders Nilsson: Årtiondet då telefonen förändrade våra liv och vår vardag

 
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Annons

Sällan har ett årtionde förändrat vår vardag och våra liv så mycket som 2010-talet gjort. Digitaliseringen blev verklighet nästan överallt i samhället. Sociala medier växte lavinartat och många var ständigt uppkopplade och berättade vad de höll på med. Men det var framförallt ett decennium där telefonen blev vårt viktigaste verktyg.

När vi småpratar brukar vi säga att tiden går så fort. Det senaste decenniet så är det framförallt teknikutvecklingen som har skenat iväg. När vi klev in i 2010 så hade en majoritet av svenska folket fortfarande sina fasta bordstelefoner kvar i hemmet och på jobbet. Nu, tio år senare, har många av konsumenterna sagt upp sina abonnemang. Och Telia har klippt ned en hel del av det fasta telenätet. Idag finns 14 miljoner mobilabonnemang i Sverige men bara 1,9 miljoner fasta abonnemang.

Under tiden har den smarta mobiltelefonen blivit en viktig del av livet. Numera går det att sköta det mesta via telefonen. Räkningar, sjukbesök, shopping, resor, bilen, pensionen, larmet till bostaden, beställning av biljetter, träning, matinköp och framförallt umgänget med dina nära och kära. 2010-talet var decenniet då vi var ständigt uppkopplade och berättade vad vi gjorde hela tiden.

Det är lätt att tro att många av de digitala tjänsterna funnits en längre tid men så är det inte.

För tio år sedan var Facebook fortfarande nytt och Instagram lanserades först i slutet av 2010. Året efter kom Snapchat. 2010-talet har varit en enda stor tillväxtresa för sociala medier som letat sig upp i åldrarna. Facebook är fortfarande i särklass störst följt av Instagram men i år kom ett stort trendbrott. Enligt Internetstiftelsen, som gör undersökningen svenskarna och internet, avstannar för första gången tillväxten på sociala medier. På Facebook minskar till och med antalet användare och numera är bara drygt 50 procent av svenskarna aktiva dagligen. Är det här början till slutet för en tidsperiod där sociala medier påverkat och styrt människors liv?

Det är lätt att tro att många av de digitala tjänsterna funnits en längre tid men så är det inte. 2011 introducerades Mobilt bank-id, 2012 kom Swish. Trots att det inte är så länge sedan så har idag 80 procent av svenska folket dessa tjänster. Samtidigt har bankkontoren och uttagsautomaterna blivit färre och vi har tagit ett stort steg mot ett kontantlöst samhälle.

De tittar när de vill och har tid.

Mediekonsumtionen har förändrats drastiskt. Det som kanske bäst symboliserar detta är hur i stort sett alla passagerare på tunnelbanan i Stockholm läste gratistidningar i början på 2010-talet. Tio år senare tittar de resande i tunnelbanevagenn i sina mobiler. Samtidigt har Metro gått i konkurs. Idag läser fler digitala nyheter jämfört med hur många som läser papperstidningar. Flera dagstidningar i Sverige har lagts ned och stora titlar som till exempel Göteborgs-Posten har varit under rekonstruktion.

Tablå-tv, att titta på ett program vid ett speciellt klockslag, är fortfarande det vanligaste sättet att se på tv. Men tv-kanalernas playtjänster är på väg ikapp. Idag streamar en stor del av svenska folket nyheter, program och serier. De tittar när de vill och har tid. Mer än hälften av svenskarna streamar film och serier från Netflix, som lanserades så sent som 2012 i Sverige. Detsamma gäller musiken. Svenska Spotify var en relativt ny tjänst 2010 men blev snabbt det vanligaste sättet för att lyssna på musik. Redan 2015 var Spotify världsledande. Idag använder 7 av 10 musiktjänsten i Sverige.

På tio år har vi ändrat våra levnadsvanor efter teknikutvecklingen på ett dramatiskt sätt som få hade kunnat förutspå. Frågan är vart teknikutvecklingen leder oss på 2020-talet?

Tidslinje:

► 2010 – Instagram lanseras i Sverige.

2011 – Start för mobilt bank-id.

► 2012 – Swish introduceras i Sverige. Netflix startar.

2015 – Spotify blir världsledande som musikleverantör.

2016 – Första apparna med nätläkare lanseras i Sverige.

► 2019 – För första gången sker ingen tillväxt av sociala medier i Sverige. Metro i konkurs.