Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Anders Nilsson: Dags för lägerelds-tv som förenar

Artikel 22 av 123
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Annons

Ikväll är det dags igen. Melodifestivalen gör entré i folkhemmet och ännu en gång samlas svenskarna kring ett och samma fenomen. Mellan tre och fyra miljoner kommer varje vecka att följa de fyra delfinalerna, sista chansen och till sist den stora finalen i Friends Arena den 11 mars.

Ännu en gång kommer människor att prata om samma sak vid jobbfikat, på föreningsmötet eller på ungarnas träning. Det kommer att tyckas, kommenteras, risas och rosas. Så är det. Melodifestivalen förenar. Det här kallas lägerelds-tv. Det är när ett och samma program eller programserie lockar så många tittare att det också blir veckans snackis efteråt. Något som är mycket ovanligt i dagens mediabrus.

När tv introducerades i Sverige blev de populära programmen snabbt något det pratades om. Hylands hörna, melodifestivalen och senare tipsextra var givna succéer från början. Så fortsatte det ända in på 80-talet när TV 3 bröt monopolet. TV 4 lanserades hösten 1990 och sedan har Sverige översvämmats av olika tv-kanaler. Alla kanaler gör att det är få program som lockar riktigt många tittare. Melodifestivalen är ett undantag.

Den nya tekniken gör också att färre tittar på så kallad tablå-tv. Alltså när tv-programmet visas i realtid enligt tablå. Allt fler streama hellre programmen och tittar när de själva vill. Det minskar också chansen till ett stort gemensamt tv-tittande.

När jag bevakde melodifestivalfinaler och även den stora finalen i Eurovision song contest på 90-talet var arrangemanget på en helt annan nivå. Journalister, tv-medarbetare från svt och alla artister bodde ofta på ett och samma hotell. Det var enkelt att få till en intervju och det var något av en familjär stämning. Finalen avgjordes i mindre lokaler som till exempel Rondo i Göteborg Circus i Stockholm.

Förändringen kom 2002 när delfinaler infördes och tv-tittarna naglades fast i sex veckor vid tv-apparaterna istället för en. Det var ett genidrag av svt. Idag är evenemanget så mycket större och städer i Sverige gör allt för att få vara en del av det. Sanningen är att kommunerna betalar rätt mycket för att få en delfinal eller andra chansen till just sin arena.

Det är svårt att sätta fingret på vad som engagerar med melodifestivalen. Många har dömt ut tävlingen och menar att den spelat ut sin roll men tv-tittandet säger något helt annat. Förra året var sju av de tio mest sedda tv-programmen i Sverige de sex melodifestivaltävlingarna samt eurovision song contest-finalen i Stockholm.

Det mest sedda programmet var dock något helt annat – Kalle Anka och hans vänner på julafton. Ännu ett exempel på lägerelds-tv som lever kvar och förenar.

Annons