Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Anders Nilsson: NA i samarbete mot falska nyheter inför valet

Artikel 61 av 128
Anders Nilssons krönikor
Visa alla artiklar

Annons

Flera stora medier går samman för att motverka fejkade nyheter och desinformation inför det svenska valet. Även NA och MittMedia deltar i samarbetet som initierats av Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Sveriges Television och Sveriges Radio. Målet är bland annat att öka medvetenheten om källkritik.

Hade någon talat om fejkade nyheter för några år sedan hade nog de flesta ovetandes ruskat på huvudet. Idag är påhittade nyheter och desinformation en del av nyhetsflödet. Därför är det viktigt att det tas initiativ för att informera och motverka dess spridning. Intresset är också stort bland allmänheten att få veta mer vad fejkade nyheter handlar om. Förra veckan var jag inbjuden till Kumla bibliotek för att berätta om just oriktiga nyheter och källkritik. Jag fick svara på många frågor och det är tydligt att det snackas om detta på arbetsplatser och vid fikabord. Senare i vår kommer jag att berätta om samma saker på näringslivsmässan i Hallsberg.

Det vore en sak om fejkade nyheter bara var ett busstreck av några som vill göra sig roliga på nätet. Men fejkade nyheter är så mycket mer idag. Det sker i organiserad form och det finns ibland tydliga kopplingar till främmande makter i världen. Syftet är att sprida åsikter för att vilseleda människor och motverka demokratin. Det som på sociala medier kan framstå som skvaller och åsikter kan i verkligheten vara en del av en falsk påverkanskampanj. Det är känt att fejkade nyheter haft påverkan på val i USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Desinformation har nått 100-tals miljoner användare på bland annat Facebook och Twitter.

Därför är initiativet att skapa en organiserad faktakoll i Sverige mycket bra. Liknande samarbeten finns i Europa och har varit mycket lyckade. I Norge gick fyra stora medieaktörer samman och bildade en gemensam redaktion och sajt för faktakollar. I Frankrike har ett ännu större samarbete ägt rum mellan 37 olika medier under namnet ”Cross-Check”. Resultatet blev avslöjanden om såväl fabricerade sajter som nyhetskampanjer.

Tanken är att de samverkande medierna var för sig ska granska påståenden som sprids i sociala medier från såväl privatpersoner som politiska makthavare. Materialet ska sedan samlas på en gemensam sajt som presenteras i vår. Att granska uppgifter noggrant, att leta efter källan till en uppgift, kan vara mycket tidsödande. Därför är det bra att medier samverkar i arbetet. Genom att flera medier går samman i det här projektet kan väljare få tillgång till korrekt information. En samverkan mellan många medier gör det också möjligt att i större utsträckning nå ut med rätt fakta på sociala medier.