Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Är elever olika värda?

Annons

Vedevåg.I Lindesbergs kommun finns tre högstadieskolor. En i norr, en i söder och en i mitten. Om en elev inte bor på centralorten där skolan ligger får denne skjuts till skolan med buss.

De elever som bor längs vägar där den vanliga linjetrafiken passar skolans tider erhåller ett busskort med alla dess förmåner. Andra elever som är i behov av buss till skolan, men där vanliga linjetrafiken inte passar skolans tider, erhåller skolskjuts.

Men, dessa två alternativ skapar orättvisor men framför allt helt olika förutsättningar för kommunens högstadieelever.

Med ett busskort som gäller på linjetrafik kan du som elev åka alla vardagar från tidig morgon till sen eftermiddag/kväll.

Eleven kan välja att ta en tidigare eller senare buss till skolan.

Skolskjutsen går endast skoldagar, på en fast given tid, en gång dit och en gång hem, inga andra tider.

Elever med skolskjuts har inga möjligheter att stanna kvar efter skolan för att studera med andra skolkamrater, de kan inte förbereda grupparbeten eller andra inlämningsuppgifter (=studieansvar).

De kan tyvärr inte heller utnyttja den förmån om läxhjälp som skolan erbjuder.

Elever med busskort har denna möjlighet. Busskort för linjetrafik innebär betydligt större valfrihet och helt andra förutsättningar eftersom busskortet gäller några timmar efter att skolan slutat.

Elever med skolskjuts kan inte stanna såvida inte föräldrarna betalar hemresan för sina barn. I Skollagen (2010:800), kapitel 1, paragraf 8 står att läsa att ”Alla ska, oberoende av geografisk hemvist och sociala och ekonomiska förhållanden, ha lika tillgång till utbildning i skolväsendet om inte annat följer av särskilda bestämmelser i denna lag.”

I paragraf 9 står att ”Utbildningen inom skolväsendet ska vara likvärdig inom varje skolform och inom fritidshemmet oavsett var i landet den anordnas”.

Vem i kommunen har bestämt att vissa elever ska få sämre förutsättningar än andra? Vem bär ansvar för dessa orättvisa beslut? Vem har bestämt att högstadieelever ska behandlas på olika sätt? Är inte alla lika värda? Har inte alla lika rätt att få samma förutsättningar?

Hoppas verkligen att någon ansvarig i Lindesbergs kommun kan förklara för eleverna varför de behandlas på detta sätt?

”Lika för alla”

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel