Annons
Vidare till na.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Askersund får en skola för eleverna –  och för framtiden

Skolorganisationen i Askersund kommer nu att göras om så att Hammars och Åmmebergs skolor får förskoleklass och lågstadium medan mellanstadiet flyttar till Närlundaskolan. Snavlunda skola kommer inte längre drivas av kommunen utan eleverna kommer istället gå i Rönneshytta skola.

Skolans uppdrag är att utbilda elever. Ge de kunskap för livet och arbetet. I denna uppgift ligger ett ansvar att kunskap ska ges utifrån de olika förutsättningar barnen är utrustade med. De elever som har behov av särskilt stöd ska så långt det är möjligt ges det. En miljö som för oss vuxna verkar erbjuda trygghet kan för äldre barn upplevas som isolerande om de inte fungerar väl i klassen. En större elevgrupp ger fler alternativ om undervisning i klassrummet inte fungerar. Samlade resurser möjliggör också bättre pedagogiska utvecklingsmöjligheter och inte minst ett bättre stöd till elever med särskilda behov.

Enkelt uttryckt, varje elev har rätt till det han eller hon behöver för att nå sin fulla potential.

Kommunen har länge brottats med frågan hur våra resurser bäst ska nyttjas. Det eftersatta underhållet av våra skollokaler ger en bild av hur osäker den nuvarande organisationen varit över tid.

I debatten kring små och stora skolor har ordet ”likvärdighet” kommit i fokus. Detta känns som ett typiskt myndighetsbegrepp. Enkelt uttryckt, varje elev har rätt till det han eller hon behöver för att nå sin fulla potential. Till exempel ska alla elever ha samma rätt inte bara till legitimerade lärare utan även ämnesbehöriga lärare. Precis som vilken annan kommun som helst kommer vi alltid ha svårt att leverera detta fullt ut men vi behöver göra vårt allra bästa för att säkerställa det så gott vi kan. Med den gamla skolorganisationen gör vi inte det.

Reflexen att lägga mer pengar på skolan har i många år provats och har bara i mindre grad löst problemen. Kommunens ekonomi har varit hårt pressad och vi ser inte att situationen blir annorlunda framöver. Därför behöver de resurser vi har användas på det mest effektiva sättet. Det viktiga är att vi lägger pengar på rätt saker, och det är de pedagogiska resurserna.

Vi förstår hur skolan är en del av en orts identitet och rädslan för konsekvenserna då en skola försvinner.

I många år har det funnits små skolor i mindre samhällen och vi behåller dem på alla orter utom en. Kommuner har olika förutsättningar och hittar olika lösningar, i Askersund måste vi arbeta med och hitta våra egna. Vi vill utifrån de förutsättningar vi har göra det bästa för att barnen ska få en bra utbildning i en trygg miljö, och har då vägt in pedagogik, behov av utbildade lärare, ekonomi och att vi vill ha en levande landsbygd.

Resan med att förändra kommunens skolorganisation har varit lång och mycket svår. Att stänga en skola är inget lättvindigt beslut och arbetet som ligger bakom är grundligt. Vi förstår hur skolan är en del av en orts identitet och rädslan för konsekvenserna då en skola försvinner. Samtidigt har vi alla ett ansvar för att rusta barnen för en allt mer föränderlig framtid. Oavsett var skolan ligger kommer vi inte ha en levande landsbygd om vi inte har en skola som ger kunskap och goda förutsättningar för barnen.

Löser denna organisation alla våra problem? Den löser inte allt men den ger bättre förutsättningar för eleverna. För de skolor som förblir enbart lågstadier ser vi fördelar med ett utvecklat samarbete med förskolan och även bättre lokaler för förskolan.

Johanna Martin

Moderaterna, ordförande Barn- och utbildningsnämnden

Hans Sedström

Kristdemokraterna, vide ordförande Barn- och utbildningsnämnden, vice ordförande Kommunstyrelsen,

Fredrik Wernheden

Liberalerna, ledamot Kommunstyrelsen

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel