Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Avskaffat högkostnadstak drabbar de mest färdtjänstberoende mycket hårt

Annons

Örebro kommun har nu planer på att avskaffa det högkostnadsskydd för färdtjänstresor som har funnits sedan år 2009.

För resor inom Örebro tätort har kostnadstaket varit 640 kr under en kalendermånad för pensionärer och personer som saknar jobb.

Motsvarande tak i dag i några jämförbara större kommuner är:

Stockholm: 590 kr (Max fakturering)

Göteborg: 640 kr (Månadskort)

Malmö: 550kr (Abonnemangsform 2)

Linköping: 420kr (30-dagarsbiljett senior)

När högkostnadsskyddet infördes så gjordes det efter att de ansvariga politikerna i Örebro blev medvetna om att det i vår geografiskt relativt stora tätort finns rörelsehindrade personer som är helt beroende av färdtjänstens specialfordon när man vill ta sig bort från bostadens omedelbara närhet. De vill besöka vänner, åka och handla, vara aktiva i föreningar etcetera precis som alla andra. Något alternativ till färdtjänstens specialfordon finns inte eftersom man måste sitta kvar i sin rullstol under transporten. Detta innebär också att man aldrig kan samåka med någon annan i en vanlig personbil.

Grunden i avgiftssystemet måste då vara att det inte blir dyrare att åka färdtjänst än att använda kollektivtrafiken.

I Örebro betalar man egenavgiften (40kr) direkt till chauffören vid varje enkelresa. Detta betyder att det kostar 80 kr varje gång man vill ta sig ut från hemmet på någon aktivitet i staden

Om förslaget går igenom kommer det att kosta den enskilde 2400 kr/månad om man vill komma ut en gång varje dag.

Våra föreningar representerar många av de Örebroare som på det här sättet blir allvarligt drabbade. Vi vänder oss kraftigt mot att kommunledningen nu vill ta bort högkostnadsskyddet även för personer som är helt beroende av färdtjänstens specialfordon.

Helst vill vi givetvis att det införs ett betalsystem som liknar det som finns på många andra håll i landet där resor med färdtjänst likställs med resor inom den ordinarie kollektivtrafiken. Grunden i avgiftssystemet måste då vara att det inte blir dyrare att åka färdtjänst än att använda kollektivtrafiken.

Ing-Marie Wessén

ordförande i RTP Örebroavdelning

Christer Johansson

ordförande i DHR Örebroavdelning

Miriam Strömquist

Ordförande i Reumatikerföreningen Örebro kommun

Birgitta Lindahl

ordförande i Neuro Örebro kommun

Margareta Wiklund

ordförande i FUB Örebro kommun

Ove Nilsson

ordförande i SRF i Örebro län

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel