Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Behövs verkligen läxor i skolan?

Annons

Av och till vållar läxors vara eller inte debatt. Jag tycker inte läxor ska vara en politisk fråga – att detaljstyra undervisningen. Även om det ibland är lockande och kan uppfattas som väldigt handlingskraftigt så jag vill kunna lita på professionen att de gör rätt avväganden. Enligt Skolverket är läxor inte obligatoriskt för elever och det regleras varken i skollagen eller läroplanen. Trots detta är läxor vanligt förekommande i många skolor.

För att nå kunskap krävs både tid och engagemang.

Enligt forskningen är läxor inte lika med mer kunskap även om några hävdar tvärtom. Men vi har alltid haft läxor och då måste vi förstås fortsätta att ha dem, eller?

: Då samtliga elever erbjöds läxhjälp blev det svårt för de elever som verkligen behövde hjälp att få den, eftersom för många elever delade på resurserna.

2010 blev läxhjälp obligatorisk i alla skolor i Norge. När utvärderingen kom 2013 visade den framför allt på två saker: Då samtliga elever erbjöds läxhjälp blev det svårt för de elever som verkligen behövde hjälp att få den, eftersom för många elever delade på resurserna. Utvärderarna såg också att läxpersonalen, som inte alltid var utbildade pedagoger, hade fel kompetens. Dessa två faktorer slog mot de svagaste eleverna.

SCB har utrett barns stress och fann i december 2013 bland annat att 89 000 barn i åldrarna tio till tolv år i Sverige är stressade över läxor och prov. Tre av fyra flickor och varannan pojke mellan 16 och 18 år upplever samma stress. De här ungdomarna har stressymtom som magont, huvudvärk och sömnproblem. Dessutom visar forskning att den vanligaste källan till konflikter bland barn och föräldrar är just läxor. Enligt skolforskaren John Hattie återfinns läxor först på plats 94 på listan över de framgångsfaktorer som har störst effekt på elevers studieprestationer.

En gemensam nämnare hos flera läxfria skolor är att de erbjuder studietid för de elever som behöver träna mer, för det är många som behöver det. Elever som ägnar mer tid åt sina studier lär sig helt enkelt mer, hur kontroversiellt det än må låta.

Skolarbete är inte alltid roligt, det är inget arbete. Men för att nå kunskap krävs både tid och engagemang.

Skolarbete är inte alltid roligt, det är inget arbete. Men för att nå kunskap krävs både tid och engagemang. Det finns inga enkla genvägar och repetition sägs ju vara kunskapens moder. Vi borde alla ta ansvar och påpeka vikten av att lägga ner tid på studierna. Delaktighet och engagemang är viktigt för att skolan ska lyckas motivera sina elever.

Men har du en längre startsträcka än genomsnittet för att nå ditt kunskapsmål så krävs det mer övning och träning. Där finns inga genvägar, men stöd och hjälp på vägen underlättar.Min erfarenhet är att människan är genuint nyfiken och vill lära sig mer. Oftast väcks lusten och glädjen att lära nytt redan i förskolan men någonstans på vägen tappar vi bort den lusten. Varje ung person förtjänar att få bli en självbestämmande person som rustas att klara den komplicerade värld vi lever i.

En lösning kan vara obligatorisk läx- eller övningshjälp efter skolan för alla. Därför blev jag så genuint glad häromdagen då jag fick veta att man infört ett Studiehus i vår skola. Dit alla kan gå efter skolan och få lite extra stöd och hjälp av lärare. Vi har en liten grundskola, men första gången kom hela 32 elever, vilket i våra mått mätt måste ses som en succé. Mer sånt!

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons